Реформа децентралізації в Україні впевнено набирає обертів. У нашій державі вже створено понад 400 об’єднаних територіальних громад (ОТГ), в яких проживають близько 3,6 мільйона громадян. На новації зважилися й у Веселинівському районі: з першого січня 2017 року запрацювала ОТГ з центром у Веселиновому, котра консолідувала зусилля двох селищних (Веселинівської та Токарівської) і трьох сільських (Порічанської, Зеленівської та Луб’янської) рад. Під прапорами новоствореної громади опинилися 23 населені пункти, в яких проживають 12 тисяч 885 чоловік. А це – половина від усього Веселинівського району минулорічного зразка! Про перші підсумки реформи та перспективи подальшого розвитку видання «Рідне Прибужжя» поспілкувалося з головою Веселинівської селищної ради О.Румянцевим.
– Першим нашим кроком, – бере слово Олександр Валерійович, – було взяття з 1 січня цього року на баланс нашої об’єднаної громади всіх освітянських закладів, що перебувають на території Веселинівської ОТГ. Відповідно ми отримали державну субвенцію на утримання закладів освіти, виходячи з формульного розрахунку. При цьому весь педагогічний та технічний персонал шкіл залишився працювати на тому ж місці. А керує навчальним процесом створений при селищній раді відділ освіти, сім’ї, молоді та спорту.
Загалом 2017 рік ми оголосили Роком освіти у Веселинівській об’єднаній територіальній громаді. Уже з початку березня ми почали інвестувати серйозні кошти в покращення матеріально-технічного стану об’єктів цієї важливої галузі. А основний фронт намічених робіт, звичайно, запланований на час канікул. При цьому робимо наголос на запровадженні енергозберігаючих технологій – це і заміна систем опалення, і встановлення вікон та дверей, утеплення дахів та стін. Лише після цього в приміщеннях проводимо поточний ремонт. Наразі нами лише додатково витрачено на ці цілі з бюджету селищної ради до 3 мільйонів гривень у 2017 році.
Серед пріоритетів у галузі освіти – й реформування галузі відповідно до вимог часу та тих критеріїв, що їх впроваджує профільне міністерство. Так, у нашій ОТГ створено два освітянські округи – на базі Веселинівської та Колосівської загальноосвітніх шкіл. Водночас у чотирьох сільських школах було понижено ступінь, а дітей підвозитимуть до базових ЗОШ шкільними автобусами. Загалом у нас є шість транспортних засобів для перевезення дітей. Ще один автобус буде придбаний цього року, й він возитиме не лише учнів та вчителів, а й здійснюватиме пасажирські перевезення між населеними пунктами нашої громади. До слова, одночасно із відновленням пасажирського автотранспортного сполучення облаштовуємо й комфортабельні зупинки для учнів – із навісами та лавами. Таких уже встановлено10, і до навчального року планується встановити ще 5.
Варто також зазначити, що Колосівська ЗОШ брала участь у конкурсі на кращу опорну школу й стала однієї з трьох шкіл, що підпадає під співфінансування від бюджету. У цій школі працюємо над реконструкцією систем водозабезпечення та водовідведення. А Порічанська ЗОШ пройшла експертну оцінку стану будівлі. Отримані рекомендації щодо укріплення будівлі та ремонту даху наразі втілюємо в життя. Продовжили ми й традицію встановлення заохочення для найбільш успішних учнів загальноосвітніх шкіл. Тож, як і раніш, 12 кращих школярів об’єднаної територіальної громади з 1 вересня по 31 травня отримуватимуть стипендію селищної ради в розмірі 200 гривень щомісячно. А найуспішніший наш спортсмен – бронзовий призер юнацької Першості Європи з греко-римської боротьби Давид Самсонов щомісяця матиме заохочення від селищної ради в розмірі 300 гривень.
– У багатьох селах області проблемним питанням є брак місць у дошкільних навчальних закладах…
– Над цим питанням працюємо і ми. Так, один подібний заклад на 25 місць ми вже відкрили у Бондарівці. Щоправда, поки це ще одна група короткотривалого перебування дітей, тож працюємо над переведенням ДНЗ на повний режим функціонування. Задля цього потрібно відремонтувати будівлю і зробити там повноцінний дитсадок на дві групи.
Також завершуємо ремонт будівлі дошкільного навчального закладу в селі Нововоскресенка. У цьому дитсадку утримуватимуться та готуватимуться до школи 30 дітлахів. Принагідно дбаємо й про дозвілля малечі в позашкільний час. За півроку нами придбано та облаштовано три дитячі ігрові майданчики. Крім того, селищна рада прийняла на свій баланс чимало об’єктів соціально-культурного призначення районного підпорядкування – Будинок дитячої творчості, дитячо-юнацьку спортивну школу, музичну школу, Будинок культури, музей. Звичайно, перейшли в юрисдикцію селищної ради заклади відповідного підпорядкування тих сільських рад, що об’єдналися в ОТГ.
Також ми створили свій Центр надання соціальних послуг.
– Олександре Валерійовичу, чи є фінансово спроможною очолювана Вами громада?
– Звісно, остаточно говорити про це поки ще зарано, але проміжні підсумки однозначно засвідчують про фінансову самодостатність нашої ОТГ. Тож тепер головне – правильно, по-господарськи розпорядитися тим збільшеним фінансовим ресурсом, який маємо в результаті децентралізації. До речі, ще один плюс реформи – в тому, що ми законодавчо отримали можливість оперативно управляти фінансовим процесом. Наразі ми маємо можливість у стислі строки виділити кошти на ті чи інші потреби через виконком селищної ради, а сесія затверджує ці рішення. Раніше цей процес затягувався, адже всі подібні питання потрібно було вирішувати лише за рішеннями сесій.
– Чи все відбувається так гладко у процесі передачі функцій району на об’єднану територіальну громаду?
– Є певні розбіжності у поглядах на ті чи інші процеси. Так, ми запропонували на розгляд районної ради питання про передачу на баланс ОТГ цілісного комплексу Центру первинної медико-санітарної допомоги. Натомість депутати вирішили передати нам лише ті об’єкти первинної ланки медицини, що розташовані на території Веселинівської ОТГ. Що ж, це їхнє право. Проте, попри деяку невизначеність майбутнього статусу центральної районної лікарні, нами придбано для лікувального закладу кисневий концентратор вартістю 110 тисяч гривень.
– Напевно, не помилюсь: чи не найболючіша проблема, що дісталася Вам у спадок, – це автомобільні дороги загального користування. Їхній стан, як традиційно кажуть, бажає кращого…
– На жаль, це так. Істотна частина доріг комунальної власності Веселинівської ОТГ перебуває в незадовільному стані й потребує багатомільйонного фінансового ресурсу для приведення в бодай мінімально прийнятний стан. Зважаючи на реалії, нами вже визначено перелік шляхів, котрі потребують першочергового ремонту. Насамперед це транспортні артерії, котрими курсують шкільні автобуси. Маємо приступити до ремонтних робіт на початку серпня, плануємо справитися із запланованим, а це полагодження 4 тисяч квадратних метрів дорожнього покриття упродовж двох місяців.
На «латання» автошляхів залучатимемо спеціалізовану підрядну організацію. Водночас плануємо у майбутньому власними силами ремонтувати дороги з використанням технології холодного асфальту. З цією метою у програмі соціально-економічного розвитку Веселинівської громади передбачено придбати техніку, яка знадобиться для ремонту автодоріг.
– Чи позначилася реформа децентралізації на стані соціального захисту жителів ОТГ?
– Так, позначилася, і лише позитивно. Комплексною програмою «Турбота» на 2017 рік передбачені виплати ветеранам війни та праці на загальну суму понад 50 тисяч гривень. Матеріальна допомога у тисячу гривень від селищної ради виділяється до кожного значимого свята (Дня визволення України, Дня визволення Веселинівщини, Дня Перемоги) одинадцятьом учасникам бойових дій та особам, що прирівняні до цієї категорії. Також ці заслужені люди одночасно отримують продуктові пайки вартістю 1050 грн. кожен.
А кожен учасник Антитерористичної операції отримує одноразову допомогу у 5 тисяч гривень. Це також досить серйозні кошти, адже на сьогодні у нашій громаді проживають 125 ветеранів АТО. Крім того, 81 дитина захисників України щороку до Дня святого Миколая отримує подарунок вартістю 300 гривень.
Потурбувалися ми й про одиноко проживаючих літніх людей. За тих, хто не має можливості себе обслуговувати, ми перераховуємо кошти селищної ради на рахунок Територіального центру соцзахисту населення, завдяки чому наші бабусі та дідусі мають змогу доживати віку в Будинку для людей похилого віку, що в селі Миколаївка.
Дбаємо і про молоде покоління. На літній відпочинок із селищного бюджету було надано 100 тис. грн., що дало можливість оздоровити 40 дітей у районному таборі «Веселинка». А зовсім недавно ми виділили 10 тисяч гривень для участі наших талановитих діточок у Всеукраїнському фестивалі в м. Очакові.
Зважаючи на те, що ми прийняли будівлі ДЮСШ у не досить задовільному стані, сьогодні здійснюємо в цій установі капітальний ремонт. Між іншим, для занять у спортивній та музичній школах допускаються не тільки діти, які проживають на території об’єднаної громади, а й учні з інших сіл району.
– На всі ці та інші витрати потрібні кошти, й чималі. Як щодо наповнення бюджету об’єднаної громади, за рахунок чого насамперед поповнюється головний кошторис ОТГ?
– Якщо раніше головними джерелами наповнення бюджету селищної ради були єдиний податок і податок на майно, то після реформування головним джерелом доходів став єдиний податок із доходів фізичних осіб. Основними бюджетоутворюючими донорами об’єднаної громади є як промислові об’єкти – Веселинівський завод сухого знежиреного молока та два елеватори, так і сільгоспвиробники.
– Відомо, що у сфері земельних відносин чимало дрібних виробників ухиляються від сплати податків. Що робиться задля того, аби вивести їх із «тіні»?
– На жаль, поки що прямого впливу на землекористувачів поза межами населених пунктів ми не маємо, хоча розробники концепції реформи децентралізації планують надати таку можливість об’єднаним громадам. Наразі намагаємось працювати з цими платниками податків насамперед через тісну співпрацю з відповідними державними контролюючими органами.
– Для мене очевидно: інфраструктура в селах, які приєдналися до Веселинового, значно поступається стану відповідних об’єктів у селищі.
– Це справді так, тому цей рік є не лише Роком освіти, а й Роком села. Отож вкладаємо значні кошти в ремонт та реконструкцію систем водопостачання та водовідведення, закладів освіти, культури та охорони здоров’я у сільській місцевості. Так, нещодавно за ініціативи одного з депутатів ми здійснили перший етап по наведенню ладу в парку відпочинку села Бондарівка – рекреаційний об’єкт очищено від бур’янів, встановлено лави та облаштовано майданчик. Незабаром плануємо здійснити освітлення парку. Усе це подобається місцевим мешканцям, бо, як відомо, не хлібом єдиним живе людина.
Також зусиллями об’єднаної громади потрібно завершити роботи з вуличного освітлення населених пунктів ОТГ. Але, безперечно, головною нашою проблемою і турботою є дороги. Щодо послуг для населення, то намагаємось бути ближче до людей. У нас уже працює державний реєстратор нерухомого майна, а в планах – створити власний Центр з надання адміністративних послуг (ЦНАП). Причому спеціалісти ЦНАПу мають працювати не лише в центральному офісі, а й у певні дні проводити виїзні прийоми громадян.
– А якою є співпраця з районною владою?
– Намагаємось будувати наші відносини в конструктивному руслі, на партнерських засадах. Адже і керівництво району, і очільники селищної ради покликані наполегливо працювати з метою поліпшення життя людей. Тим паче, що і населення, і фінансові можливості у районі та в ОТГ майже тотожні. Унікальність нашої ситуації – у тому, що центр нашої громади співпадає із центром району. Але цей чинник створив і чимало проблемних питань: так, до прикладу, деякі приміщення для наших потреб доводиться буквально «вигризати» у району. А це справді значна проблема, бо штат селищної ради із зрозумілих причин збільшився у кілька разів – з 15 працівників до 52.
Отже, деякі факти свідчать про те, що декому наша об’єднана територіальна громада – як кістка поперек горла. Не гребують наші опоненти й геть нечистоплотними методами, коли розповсюджують плітки та чутки відносно нашої ОТГ, лякаючи людей всілякими страхами та небилицями. Навіть агітують місцеві громади за вихід з ОТГ! Водночас, повторюсь, ми налаштовані на нормальні відносини з районними структурами. Це мають бути рівноправні, партнерські стосунки, а не за принципом: «Ви нам дайте кошти, а ми будемо самі їх освоювати». Адже ми маємо достеменно знати – і контролювати! – наскільки ефективно використовуються наші ж гроші – кожна гривня, кожна копійка. Саме в цьому, переконаний, і полягає наріжний принцип реформи місцевої влади в Україні. Й іншої альтернативи у цього процесу немає.