06 / Березень, 2025

04 березня 2025 року Президент України Володимир Зеленський підписав ухвалені Парламентом зміни до Бюджетного кодексу України, в яких враховано інтереси місцевого самоврядування, що системно відстоювала Асоціація міст України.

Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо актуалізації та удосконалення деяких положень» №4225-IX недопущено вилучення коштів з бюджетів територіальних громад заборгованості за середньостроковими позиками.

Закон України №4225-IX в частині, що стосується бюджетів територіальних громад, передбачає:

- оновлення підходу до управління публічними інвестиціями, інтеграцію до бюджетного процесу на державному та місцевому рівнях, що включає:

- введення до бюджетного законодавства нової термінології – «публічні інвестиції», «публічний інвестиційний проєкт», «програма публічних інвестицій», «єдиний проєктний портфель здійснення публічних інвестицій»,

- впровадження процедур планування, підготовки та реалізації публічних інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій на місцевому та державному рівнях (формування єдиного інвестиційного портфелю, виконання процедур відбору та пріоритезації проєктів та програм для подальшого фінансування та реалізації, утворення Стратегічної інвестиційної ради та місцевих інвестиційних рад), інтеграцію цих процедур та до усіх стадій бюджетного процесу (при підготовці та схвалені прогнозу місцевого бюджету, рішення про місцевий бюджет та ін.);

- зміни порядків функціонування окремих фондів державного бюджету, зокрема Державного фонду регіонального розвитку, Державного дорожнього фонду у зв’язку із оновленням підходу до управління публічними інвестиціями:

- віднесення ДФРР до складу державного бюджету як програми публічних інвестицій та відповідне поширення процедур управління публічними інвестиціями щодо формування, розподілу та використання коштів такого фонду,

- фінансування будівництва, реконструкції та капітального ремонту вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах, поточного ремонту і утримання відповідних доріг за кошти Державного дорожнього фонду на основі підготовки відповідних публічних інвестиційних проєктів;

- зміни щодо контролю та аудиту у бюджетному процесі:

- включення управління бюджетними коштами на підготовку та реалізацію публічних інвестиційних проєктів під застосування контролю та аудиту щодо дотримання відповідних норм бюджетного законодавства,

- оновлення засад функціонування внутрішнього контролю і здійснення внутрішнього аудиту, в тому числі збереження рекомендаційного характеру для органів місцевого самоврядування щодо внутрішнього контролю і аудиту;

- уточнення вимог щодо оприлюднення інформації про державний бюджет та місцеві бюджети, що включає:

- скасування вимоги органам місцевого самоврядування публікувати рішення про місцевий бюджет у газетах,

- збереження, що виконавчі органи відповідних місцевих рад забезпечують оприлюднення на своїх офіційних сайтах або в інший спосіб відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» прогнозу місцевого бюджету, проєкту рішення про місцевий бюджет, рішення про місцевий бюджет, інформації про виконання місцевого бюджету,

- встановлення обов’язку головних розпорядників коштів місцевих бюджетів  оприлюднювати на своїх офіційних сайтах або в інший спосіб відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» звіти про стан підготовки та реалізації публічних інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій, результати оцінки ефективності публічних інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій;

- уточнення складу та найменувань доходів бюджетів територіальних громад шляхом:

- зміни складу доходів та найменувань, а саме плат за ліцензії, адміністративних штрафів та санкцій у сфері виробництва, обігу та зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального,

- перейменування адміністративних зборів та плат за державну реєстрацію відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»;

- зміни до розподілу коштів субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, якими:

- закріплено за Кабміном (замість облдержадміністрацій) визначення порядку розподілу коштів субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами,

- передбачено, що обсяги зазначеної субвенції окремо для бюджету Автономної Республіки Крим, обласних бюджетів, бюджетів міст Києва та Севастополя затверджуватимуться у законі про Державний бюджет України;

- розширення повноважень Рахункової палати щодо контролю за надходженням та використанням коштів місцевих бюджетів.

Завдяки системній роботі Асоціації міст України враховано ряд пропозицій місцевого самоврядування, що були подані до відповідного проєкту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо актуалізації та удосконалення деяких положень», реєстр. №12245 при підготовці його до другого читання і які в підсумку відображені у Законі України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» № 4059-IX, а саме закріплено:

- зарахування 64% ПДФО до бюджетів територіальних громад

- збереження коштів реверсної дотації у бюджетах прифронтових громад.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)