30 березня 2017 року у Комітеті Верховної Ради України з питань науки і освіти відбулось засідання робочої групи з доопрацювання до другого читання проекту Закону «Про освіту» (реєстр. № 3491-д від 04.04.2016; народні депутати України) під головуванням заступника завідувача секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Олени Козієвської.
До роботи було залучено науковців, представників Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури України, керівників навчальних закладів та експертів у галузі. На порядок денний засідання було винесено доопрацювання спірних питань, що виникли під час доопрацювання законопроекту робочою групою до другого читання.
Окрім інших важливих питань, розглядалось питання функціонального призначення освітньої субвенції. Робоча група додала до частини першої статті 80 законопроекту новий абзац у такій редакції:
«Фінансування освітньої діяльності з державного бюджету може здійснюватися шляхом надання освітніх субвенцій, які відповідно до Бюджетного кодексу України та закону України про державний бюджет на відповідний рік можуть спрямовуватися на:
здобуття повної загальної середньої освіти;
здобуття професійної освіти;
здобуття освіти на інших рівнях освіти;
здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами».
Також аналітик Асоціації міст України наполягла на внесенні до законопроекту складників, згідно з яким буде розраховуватись формула освітньої субвенції. Зокрема йшлось про державні соціальних стандартів і нормативів, які встановлені Законом і діють у галузі. Це відповідатиме частині третій статті 94 Бюджетного кодексу України. Поряд із тим АМУ вважає, що освітня субвенція має виконувати ще одне завдання: стимулювати органи місцевого самоврядування, які раціонально використовують свій бюджет і здійснюють оптимізацію мережі.
Прийнято рішення звернутись до Міністерства освіти і науки України, яке очолює зараз робочу групу зі створення нової формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, за уточненням необхідності внесення у законопроект названих вище змін.
Дискусія триває.
Аналітичний центр АМУ