Проєкт Державного бюджету на 2022 рік, схвалений Урядом 15 вересня 2021 року та зареєстрований в парламенті (№6000), передбачає видатки на охорону здоров’я (державний бюджет з трансфертами) в обсязі 197,2 млрд грн з урахуванням продовження реалізації заходів реформи фінансування системи охорони здоров’я відповідно до Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" та виконання положень Указу Президента від 18.06.2021 № 261/2021 "Про заходи щодо підвищення конкурентоспроможності закладів охорони здоров’я та забезпечення додаткових гарантій для медичних працівників".
У проекті Держбюджету-2022 передбачено додаткові кошти на реалізацію програми медичних гарантій та враховані видатки в обсязі 157,5 млрд грн, які будуть, зокрема, спрямовані на збільшення заробітної плати лікарів та середніх медичних працівників.
Вперше в проєкті бюджету Уряд запроваджує показник мінімальної заробітної плати - середні медичні працівники мають отримувати від 13,5 тис. грн, а лікарі від 20 тис. грн.
Для забезпечення зазначених рівнів заробітної плати програму медичних гарантій збільшено на 33,8 млрд грн у порівнянні з 2021 роком. Як видно з інфографіки зростання передбачено для понад 90 тис. осіб лікарів та понад 200 тис. осіб середнього медичного персоналу.
Асоціація міст України звертає увагу, що за даними медичної статистики МОЗ України на кінець 2020 року в системі охорони здоров’я працювало 147,361 тис. лікарів фізичних осіб, середнього медичного персоналу 273,526 тис. осіб. Навіть, якщо врахувати тенденцію до щорічного зменшення кількості лікарів та середнього медичного персоналу (з 2019 року кількість лікарів зменшилася на 7 тис. фізичних осіб, а середнього медичного персоналу на 22,5 тис. осіб), то не зрозуміло, яким чином забезпечити ще 40 тис. лікарів та 50 тис. осіб середнього медичного персоналу достойною заробітною платою.
Також у проєкті Держбюджету-2022 передбачено:
► 3,1 млрд грн для централізованої закупівлі обладнання, зокрема для покращення матеріально-технічної бази лікарень, бактеріологічних та фізико-хімічних лабораторій Центрів з контролю і профілактики хвороб, створення лабораторій експертного рівня для проведення досліджень, які використовуються в трансплантації;
► 2,6 млрд грн на закупівлю вакцин для захисту населення від COVID-19;
► 789,5 млн грн на продовження пілотного проєкту з проведення трансплантацій в Україні (на 288,5 млн більше, ніж в бюджеті поточного року);
► 300 млн грн на розвиток біокластеру (у 3 рази більше, ніж виділили цьогоріч для запуску цього проєкту, з потенційним розширенням ще на 735 млн грн).
При цьому слід звернути увагу, що Прикінцевими положення Законопроекту "Про Державний бюджет України на 2022 рік" № 6000 зупиняється дія абзацу першого частини п’ятої статті 4 Закону України “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення”, а саме, що обсяг коштів Державного бюджету України, що спрямовуються на реалізацію програми медичних гарантій, щорічно визначається в Законі України про Державний бюджет України як частка валового внутрішнього продукту (у відсотках) у розмірі не менше 5 % валового внутрішнього продукту України. Видатки на програму медичних гарантій є захищеними статтями видатків бюджету.
Асоціація міст пропонувала на Бюджетних консультаціях у серпні 2021 року на реалізацію Програми державних гарантій медичного обслуговування населення передбачити у Державному бюджеті на 2022 рік від 173 млрд грн. Така цифра базується на врахуванні зростання мінімальної заробітної плати та показників інфляції. У результаті опитування органів місцевого самоврядування, важливим є забезпечити потребу закладів охорони здоров’я у ресурсах, оскільки на сьогодні рівень забезпечення Програмою медичних гарантій закладів охорони здоров’я у середньому становить 70%.
Окрім того, АМУ стурбована долею медичних закладів, які в результаті реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади були передані до органів місцевого самоврядування базового рівня. До АМУ надходить багато звернень від громад про недостатність фінансових ресурсів на утримання закладів охорони здоров’я вторинного рівня.
Аналітичний центр АМУ