Асоціація міст України розглянула проєкт Стратегічного плану діяльності Міністерства освіти і науки України до 2024 року (далі ‒ Проєкт), винесений на розгляд Колегії 19 грудня 2019 року. Проєкт передбачає стратегічні напрямки діяльності Міністерства освіти і науки України на наступні п’ять років.
У цілому підтримуючи необхідність реформування всіх сфер освіти та науки, Асоціація міст України у межах своєї компетенції вважає за необхідне висловити окремі побажання та пропозиції до Проєкту.
Щодо збільшення тривалості відпустки педагогічних працівників закладів дошкільної освіти
У завданні 1.2.2.3. Операційної цілі 1.1.2. «Педагогічний працівник є вмотивований до педагогічної діяльності» Проєкту пропонується збільшити тривалість відпустки педагогічних працівників закладів дошкільної освіти. У той же час постановою Кабінету Міністрів України від 10.07.2019 року № 694 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 346» уже передбачено з 1 січня 2020 року збільшення тривалості відпустки для педагогічних працівників закладів дошкільної освіти до 56 календарних днів, що відповідає частині шостій статті 6 Закону України «Про відпустки».
У випадку збільшення тривалості відпустки педагогічних працівників закладів дошкільної освіти понад 56 календарних днів необхідно фінансово-економічне обґрунтування, оскільки таке рішення призведе до значного зростання видатків місцевих бюджетів.
Пропонуємо переглянути завдання 1.2.2.3. Проєкту.
Щодо різного прочитання норми
Показником результативності «3а» Стратегічної цілі 2.3. «Мережа шкіл спроможна надавати якісну освіту всім дітям, незалежно від місця їхнього проживання» визначено: «зменшення кількості денних закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності, у яких є класи з наповнюваністю більше 30 учнів». У той же час редакція цього показника сприймається як наміри Міністерства закрити заклади освіти, у класах яких наповнюваність складає вище норми, встановленої частиною першою статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту». Зважаючи на це, пропонуємо Показник результативності «3а» Стратегічної цілі 2.3. викласти у такій редакції:
«3а) зменшення у денних закладах загальної середньої освіти комунальної форми власності кількості класів із наповнюваністю більше 30 учнів;».
Щодо фінансування Інклюзивно-ресурсних центрів (далі ‒ ІРЦ)
Завданням 2.3.3.1. Операційної цілі 2.3.3. «Забезпечення мережі закладів освіти для здобуття дітьми з особливими освітніми потребами повної загальної середньої освіти» Проєкту є «вдосконалення діяльності інклюзивно-ресурсних центрів щодо надання послуг дітям з особливими освітніми потребами, їх психолого-педагогічної оцінки та супроводу».
У той же час, важливим питання є врегулювання механізму фінансування ІРЦ. Зважаючи на п’ятирічний термін реалізації Проєкту, звертаємо увагу на необхідність зміни механізму фінансування ІРЦ. Відповідно до пункту 6 частини першої статті 1032 Бюджетного кодексу України оплата праці з нарахуваннями педагогічних працівників ІРЦ фінансується за кошти освітньої субвенції. Завдяки співпраці Асоціації міст України з Міністерством освіти і науки України постановою Кабінету Міністрів України від 06.02.2019 року № 65 «Про внесення змін до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами» вдалось у формулі освітньої субвенції закласти критерії, на підставі яких розраховуються кошти на заробітну плату педагогічних працівників ІРЦ. У той же час було прийнято рішення тимчасово, поки ще формується мережа ІРЦ, освітню субвенцію з державного бюджету передавати на рівень області, що самостійно визначає обсяг коштів та спрямовує їх до місцевих бюджетів на утримання ІРЦ.
Звертаємо увагу, що в 2020 році планується прийняття Закону України про формування нового адміністративно-територіального устрою, що в свою чергу сприятиме формуванню сталої мережі ІРЦ. Зважаючи на це, пропонуємо передбачити механізм прямого бюджетного трансферту з державного бюджету бюджетам засновників ІРЦ на фінансування заробітних плат педагогічних працівників цих центрів.
Щодо фінансування закладів професійної (професійно-технічної) освіти
Завданням 3.1.2.3. Операційної цілі 3.1.2. «Реалізація у системі професійної освіти нової децентралізованої моделі управління та фінансування, орієнтованої на результат» Проєкту передбачено «забезпечення багатоканального фінансування професійної освіти».
Відповідно до абзацу другого частини третьої статті 27 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» Кабінет Міністрів України мав забезпечити передачу з державної власності у комунальну власність професійно-технічні та інші навчальні заклади, що були передані на фінансування з місцевих бюджетів. Однак ця норма не була виконана щодо міст-обласних центрів, що за власні кошти утримують мережу закладів, розташованих на їх території. При цьому заклади професійної (професійно-технічної) освіти передаються виключно у спільну власність територіальних громад областей. Відповідно до підготовленого МОН аналізу контингенту учнів закладів професійно-технічної освіти міст-обласних центрів за їх основним місцем проживання лише 38,6% учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти проживають у містах, 54% в межах області, а 7,5 % за межами даної області. Таким чином, міста власним ресурсом повністю утримують регіональне замовлення на підготовку робітничих кадрів та фахівців, які переважно не є мешканцями їх громади. Зважаючи на це, Правління Асоціації міст України прийняло 04.02.2019 року рішення внести зміни до Бюджетного кодексу України та забезпечити фінансування з обласних бюджетів закладів професійної (професійно-технічної) освіти як таких, що передаються спільну власність територіальних громад областей.
12 червня 2019 року Уряд прийняв розпорядження Кабінету Міністрів України № 419-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року». Акт передбачає реформування системи професійної (професійно-технічної) освіти, зокрема пропонує зміну механізмів її фінансування. Так, пропонується здійснення поетапного переходу до фінансування закладів профтехосвіти, які розташовані на території міст обласного значення, з обласних бюджетів.
У той же час в Операційній цілі 3.1.2. «Реалізація у системі професійної освіти нової децентралізованої моделі управління та фінансування, орієнтованої на результат» відсутня бачення МОН реалізації зазначеної вище норми.
Звертаємо увагу на необхідність включення до Проєкту норми про передачу фінансування закладів професійної (професійно-технічної) освіти, розташованих у містах-обласних центрах, на рівень області та пришвидшення цього процесу в часі.
Окрім того, Асоціація міст України висловила сподівання, що надані вище пропозиції будуть враховані Міністерством. Відповідні висновки надіслано листом від 20.12.2019 року № 5-775 Міністру освіти і науки України, Голові Колегії МОН Ганні Новосад.
Аналітичний центр АМУ