19 / Серпень, 2019
У Києві пройшла щорічна Серпнева конференція «Нова Українська Школа: виклики та перспективи освітньої реформи». У заході взяли участь близько 650 осіб – Прем'єр-міністр України Володимир Гройсман, Голова представництва ЄС в Україні Хюг Мінгареллі, голови громад, представники місцевого самоврядування, експертного середовища, науковці, викладачі та вчителі з українських громад, а також міжнародні партнери. АМУ під час Конференції представляли Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан та аналітик з питань освіти Асоціації міст України Людмила Мозгова.
Звертаючись до учасників конференції, В.Гройсман відзначив, що питання освіти – найвищий пріоритет, адже освіта – не просто сфера життя, це середовище, у якому зростає майбутнє покоління, майбутні професіонали, тому цей напрямок має домінувати.
Голова представництва ЄС в Україні Х.Мінгареллі підкреслив, що органи місцевого самоврядування мають брати відповідальність за освіту, однак, відповідальність слід посилити спроможністю, тобто відповідними ресурсами.
Міністр освіти і науки України Л.Гриневич наголосила на тому, що укріплення демократичних цінностей є основою для розвитку освіти. І саме в освіті формуються спільні цінності та компетенції.
Під час заходу відбулася низка дискусій та тематичних секцій на такі теми: «НУШ: результати першого року, підготовка до нового», «Професійна освіта. Перезавантаження», «Пілотування 3-го класу НУШ», «Школа і громада», «Автономія закладів професійної освіти: вчора, сьогодні, завтра»; «Освітня статистика та фінансування» та «Педагогіка партнерства».
Виконавчий директор Асоціації міст України О.Слобожан взяв участь у тематичній секції «Освітня статистика та фінансування», модератором якої виступив заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей. Учасники обговорили перспективи ресурсного забезпечення системи освіти.
Перед виступом О.Слобожан подякував Міністерству освіти і науки за співпрацю з місцевим самоврядуванням протягом останніх років і вручив П.Хобзею подяку від імені Голови Асоціації міст України, Київського міського голови Віталія Кличка.
Виступаючи на секції, О.Слобожан підкреслив, що місцеве самоврядування відчуває підтримку Міністерства освіти і науки України, а реформа освіти зробила значний прогрес, але водночас залишається ряд проблемних питань, які необхідно обговорювати для пошуку спільного рішення:
«По-перше, нас хвилює зміна механізму фінансування закладів професійно-технічної освіти, що розташовані у містах-обласних центрах. Так, Концепція реалізації державної політики у сфері професійної освіти на період до 2027 року передбачає це. Відтермінування внесення змін до Бюджетного кодексу України призведе до кризи у сфері професійної освіти. Несправедливо, що позбавлені права управляти майном закладів освіти міста продовжують утримувати їх і фінансувати потреби всього регіону у підготовці робітничих кадрів за кошти громади. Асоціація міст України вважає, що передачу фінансування закладів на рівень області слід здійснити уже у 2020 році», - сказав О.Слобожан.
Також Виконавчий директор Асоціації міст України акцентував на тому, що формула розподілу освітньої субвенції зі змінами залишається недостатньо ефективною щодо справедливого розподілу коштів між місцевими бюджетами: «Про це свідчить інформація від міст та ОТГ, що у громадах є дефіцит коштів субвенції, у той час як виплати здійснюються при мінімально встановлених надбавках та доплатах. Дефіцит субвенції як у великих містах, так і в малих громадах призводить до необхідності залучення ресурсів місцевого бюджету, а в окремих випадках і до виникненням кредиторської заборгованості із виплат зарплат учителям. Наприклад, є інформація, що до кінця 2019 року дефіцит освітньої субвенції у Дніпрі складе 125 млн грн, у місті Вараш Рівненської області ‒ 9 млн грн, у Тлумацькій ОТГ Івано-Франківської області ‒ 8 млн грн».
О.Слобожан відзначив, що нестача субвенції та інші проблеми у сфері освіти виникають передусім через те, що мережа є недостатньо оптимізованою. «Однак відсутність коштів у бюджетах природно сприяє такій оптимізації і на місцях вдається поступово реалізовувати плани з приведення мережі закладів освіти до показників формульного розрахунку. У той же час, є об’єктивні причини, чому в окремих бюджетах не може бути досягнуто затверджених на державному рівні показників розрахункової наповнюваності класів, зокрема демографічною ситуацією в окремих регіонах», - додав він.
Також Виконавчий директор АМУ підкреслив, що в ході реформи місцевого самоврядування об’єднання громад не завжди відповідало методиці. За аналітичною інформацією Асоціації міст України, на сьогодні 73% не мають достатньо ресурсів, щоб забезпечити не тільки делеговані, а й власні повноваження. «Тож просимо Міносвіти внести зміни, які пропонує АМУ під час спільної роботи, а також Мінфін – уникати радикальних шляхів оптимізації мережі та сприяти окремим громадам у перерозподілі та наближенні освітньої субвенції», - сказав О.Слобожан.
«По-третє, місцеве самоврядування турбує порушення бюджетного законодавства, що допускається районними радами та районними державними адміністраціями щодо фінансування закладів освіти в містах районного значення. Просимо посилити контроль за дотриманням законодавства», - наголосив Виконавчий директор АМУ.
О.Слобожан висловив позицію про те, що Асоціація міст України підтримує необхідність розумної оптимізації мережі та підвищення соціального статусу вчителів: «Щоб утримати професіонала у школі, дитячому садку та закладі позашкільної освіти, вкрай важливо забезпечити педагогів гідною заробітною платою. У містах масово звільняються вихователі із закладів дошкільної освіти. Щоб зберегти їх, органи місцевого самворядування спрямовують значний власний ресурс на доплати та надбавки, але це - додаткове навантаження для них. Сподіваємось, що новий Уряд запропонує оптимальний підхід до виконання рішення щодо підвищення зарлат вчителям».
Підсумовуючи виступ, О.Слобожан сказав, що місцеве самоврядування турбує зростання залежності від рішень обласних рад та державних адміністрацій, які самі вирішують кому й скільки коштів спрямувати та часто порушують принцип об’єктивного розподілу: «Надання виключних повноважень облдержадміністраціям забезпечувати на обласному рівні поділ окремих видів субвенції та дотацій призводить до нівелювання суті децентралізаційної реформи. Так, і цього року продовжено практику несправедливого розподілу додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоровʼя між місцевими бюджетами. Таке рішення схвалює Кабмін. Просимо запровадити або переглянути механізми контролю за рішеннями ОДА, а найкраще ‒ перейти до прямих бюджетних відносин із місцевими бюджетами по всіх видах трансфертів. Це дозволить також і вчасно закуповувати обладнання й меблі для українських шкіл та ремонтувати їх, не чекаючи на рішення обласних рад».
Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан акцентував, що АМУ зацікавлена в успішній реалізації всіх реформ, зокрема, реформи у сфері освіти, адже її основна мета ‒ щоб громади, а це і учні, і батьки, і вчителі, були задоволені рівнем освіти, соціального забезпечення та якістю життя в цілому.
Галузь: