До Асоціації міст України надійшов лист Профспілки працівників освіти і науки України за підписом її Голови Георгія Труханова. У зверненні йшлось про забезпечення з 1 січня 2019 року підвищення на 10% оплати праці педагогічних працівників, які фінансуються за кошти місцевих бюджетів.
У відповідь Асоціація міст України зауважила, що також глибоко переймається питанням функціонування галузі освіти та гідної оплати праці педагогічних працівників.
Відповідно до статті 1032 Бюджетного кодексу України заробітна плата педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти мала б повністю бути забезпеченою за кошти освітньої субвенції. Однак розмір освітньої субвенції у 2018 році покривав лише 88 % від потреби. Таким чином збільшення заробітних плат для педагогічних працівників могло б бути лише за рахунок значного скорочення їх чисельності. Однак органи місцевого самоврядування протягом 2018 року намагалися забезпечити збереження педагогічного персоналу за рахунок відволікання власних коштів на оплату праці, яка не була забезпечена освітньою субвенцією. Ситуація в галузі ускладнена тим, що відповідно до наших прогнозів доведеного обсягу освітньої субвенції на 2019 рік недостатньо, щоб виконати гарантовані законодавством України в повному обсязі виплати вчителям. Надскладна ситуація у 25 містах обласного значення, які доєднали до себе 64 сільські, селищні ради протягом 2018 року. Для них дефіцит освітньої субвенції найбільший, адже розрахунки не враховують особливості сільських територій.
Також у 2018 році саме АМУ наполягла на збереженні гарантій здобувачам освіти у частині забезпечення поділу класів на групи при вивченні окремих предметів. Це дозволило зберегти робочі місця для педагогічних працівників, які підпали б під скорочення.
Інформуємо також, що практика свідчить про відсутність справедливого розподілу додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я між місцевими бюджетами. Так, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 січня 2019 році № 14-р на міста обласного значення, які утримують майже 70 % всієї інфраструктури освіти і охорони здоров’я, передбачено лише 5 % від загального обсягу дотації, а об’єднаним територіальним громадам (25 % населення України) передбачено лише 13,5 %. Тенденції несправедливого розподілу цієї дотації збереглися з попередніх років. Таке недофінансування переданих з державного бюджету повноважень змусить органи місцевого самоврядування відволікати власні ресурси, в тому числі і від виплат заробітних плат, на покриття цих видатків.
Підсумовуючи, зазначаємо, що основні зусилля органів місцевого самоврядування на сьогодні направлені передусім на збереження робочих місць педагогічних працівників.
Асоціація міст України висловила впевненість, що спільна позиція органів місцевого самоврядування та профспілок працівників освіти та науки забезпечить зростання заробітної плати разом із збереженням робочих місць. У той же час АМУ розраховує на підтримку Профспілки працівників освіти і науки України у частині:
збільшення обсягів освітньої субвенції;
прийняття змін до формули її розрахунку, зокрема з урахуванням раціонального коефіцієнта для міст обласного значення, що мають заклади освіти, розташовані у сільській місцевості;
належного фінансування переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я, що вивільнить кошти місцевих бюджетів, у тому числі і на зростання заробітної плати;
прийняття державних соціальних стандартів та нормативів в описовому та вартісному вигляді, що дозволить громадам аналізувати можливості власних надходжень, прогнозувати обсяги державних субвенцій та відповідно здійснювати прозоре бюджетування галузі освіти.
Аналітичний центр АМУ