17 / Січень, 2019
15 січня 2019 року в Міністерстві освіти і науки України під головуванням директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН Юрія Кононенка відбулась робоча зустріч щодо вироблення підходів формування мережі закладів дошкільної та загальної середньої освіти. Участь у заході взяли представники Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, експерти МОН. Позицію Асоціації міст України представляла аналітик з питань освіти АМУ Людмила Мозгова. Зустріч відбулась на виконання пункту 4 протоколу наради від 4 жовтня 2018 року під головування Віце-премʼєр-міністра України Геннадія Зубка «Про врегулювання проблемних питань виплати заробітної плати педагогічним працівникам».
Представники МОН аргументували, що державні стандарти і так існують, а розробити їх у вартісному вигляді неможливо. Про це, за словами Юрія Кононенка, вони неодноразово повідомляли Мінрегіон та Кабінет Міністрів України. У свою чергу, представники Мінрегіону наполягали на необхідності їх розробки, оскільки це дозволить створювати необхідну базу для здобуття як доступної, так і якісної освіти.
Аналітик АМУ Людмила Мозгова акцентувала увагу на тому, що дискусія щодо необхідності розробки державних соціальних стандартів та нормативів в описовому та вартісному вигляді є недоцільною, оскільки їх обовʼязкове затвердження до 1 березня 2020 року передбачене пунктом 10 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України.
«Громади України щороку отримують додаткові повноваження, що не завжди відповідають їх ресурсному забезпеченню. Саме тому надзвичайно важливо на державному рівні визначити вартість послуг, що надаються в освіті, а також джерела фінансування цих послуг. Це дозволить громадам аналізувати можливості власних надходжень, прогнозувати обсяги державних субвенцій та відповідно здійснювати прозоре бюджетування галузі освіти. Крім того, наявність таких стандартів сприятиме раціональній оптимізації мережі закладів освіти у громадах», ‒ зауважила аналітик.
Окрім того, експерт звернула увагу, що в Україні Законом України від 06.12.2018 №2646-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо правового підґрунтя для запровадження)» (№8044 від 15.02.2018) запроваджується середньострокове бюджетне планування. Законопроект розроблявся за участі АМУ, а 8 січня 2019 року був підписаний Президентом України. Насамперед саме розробка державних соціальних стандартів та нормативів в описовому та вартісному вигляді має передувати запровадженню такого бюджетного планування.
За наслідками зустрічі наразі МОН та Мінрегіон розпочали роботу з обговорення методики розроблення державних соціальних стандартів та нормативів в описовому та вартісному вигляді.
Довідка: Середньострокове бюджетне планування — інструмент бюджетного менеджменту. Керувати процесом з передбачуваними наслідками без знання про об'єкт управління неможливо. На сьогодні в Україні достеменно невідома чисельність населення, кількість працівників, рівень оплати праці, кількість соціальних пільг та їхніх одержувачів, суми прямих і непрямих бюджетних видатків на отримувача гарантованих державою персоніфікованих публічних послуг тощо. Зокрема, до індивідуальних публічних послуг відносяться персоніфіковані послуги, які надаються за рахунок бюджетних (публічних) коштів, собівартість яких залежить від отримувача. Наприклад:
а) вартість освітніх послуг за рахунок бюджетних (публічних) коштів за видами послуги і, відповідно, за видами одержувачів (початкова освіта, безоплатний пакет загальної середньої освіти, безоплатна вища освіта тощо);
б) вартість послуг з профілактики як складова медичної допомоги (види профілактики для дітей, працівників певних професій, осіб у групі ризику щодо певних хвороб);
в) вартість цільових допомог для покращення демографічної ситуації (стимулювання народжуваності, допомога у догляді за дитиною, утримання дітей-сиріт) тощо.
Підхід до витрачання бюджетних (публічних) коштів з затвердженням переліків послуг та груп їхніх споживачів походить від концепції Нового державного управління (New Public Management), яка передбачає відстеження та оцінювання зв’язку між одержаними результатами та витраченими на їх досягнення бюджетними коштами.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: