Аналітична довідка
про розподіл працівників закладів освіти на педагогічних працівників та адміністративно-господарський, навчально-допоміжний персонал
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України № 102 від 15.04.1993 «Про затвердження Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти» працівники закладів освіти поділяються на такі категорії: педагогічні працівники, керівні працівники, адміністративно-господарський персонал, навчально-допоміжний персонал, робітників, службовців установ освіти.
Центром аналізу та розробки законодавства АМУ проаналізовано вибірку 5 навчальних закладів щодо % педагогічних працівників, які забезпечують освітній компонент, та відповідно % інших працівників, до яких належать керівні працівники, адміністративно-господарський персонал, навчально-допоміжний персонал, робітників (Див. табл. 1).
Таблиця 1
Категорії працівників навчальних закладів |
Заклад (загальна кількість працівників) |
|
|||||
НВК (133) |
ЗОШ (88) |
ЗОШ (125) |
ЗОШ (89) |
НВК (52) |
Усього (487) |
||
педагогічні працівники |
95 (71,5%) |
66 (76%) |
98 (79%) |
68 (77%) |
35 (67%) |
362 (73%) |
73% |
керівні працівники |
1 (0,5%) |
1 (1%) |
1 (1%) |
1 (1%) |
1 (2%) |
5 (1%) |
27% |
адміністративно-господарський персонал |
3 (2%) |
3 (3%) |
3 (2%) |
3 (3%) |
4 (8%) |
16 (3%) |
|
навчально-допоміжний персонал |
4 (3%) |
3 (3%) |
4 (3%) |
3 (3%) |
3 (6%) |
17 (4%) |
|
робітників |
30 (23%) |
15 (17%) |
19 (15%) |
14 (16%) |
9 (17%) |
87 (19%) |
Усі зазначені категорії працівників загальноосвітніх навчальних закладів фінансуються станом на 09.09.2016 року з освітньої субвенції.
Під час аналізу з’ясовано, що в середньому частка працівників навчальних закладів, які не забезпечують безпосередньо освітній компонент, становить 27%. У випадку прийняття Бюджету України з доведеними видатками освітньої субвенції, розрахованими виключно лише на працівників, які забезпечують освітній компонент, прогнозуємо збільшення видатків на утримання інших працівників навчальних закладів із бюджетів органів місцевого самоврядування, що становитиме в середньому ¼ частини освітньої субвенції (Рис. 1). Органи місцевого самоврядування змушені будуть дофінансовані 27% видатків на оплату праці інших працівників, що забезпечують навчальний процес (-9,2 млрд. грн.). У такому разі органи місцевого самоврядування з метою забезпечення функціонування навчальних закладів вимушено вдаватимуться до кроків економії бюджету, що може спричинити скорочення персоналу навчальних закладів, а відповідно не сприятиме створенню зручних умов для надання якісних освітніх послуг (при скороченні заступників директорів, які здійснюють контроль за якістю освіти), комфорту для перебування дітей у навчальному закладі (при скороченні техперсоналу). Також передбачаємо плинність кваліфікованих кадрів, зокрема адміністративно-господарського персоналу. При цьому контингент учнів та площі навчальних закладів залишаться без змін, що призведе до перенавантаження окремих категорій працівників.
З метою недопущення такої ситуації вважаємо за необхідне передбачити у Бюджеті на 2017 рік видатки на всі категорії працівників загальноосвітніх навчальних закладів.
Підготовлено
Центром аналізу та розробки законодавства
Асоціації міст України