Про галузь
Адміністративна послуга – це результат здійснення владних повноважень уповноваженим державним органом, органом місцевого самоврядування, їх посадовою особою за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов’язків такої особи відповідно до закону.
Організаційно-правові засади надання адміністративних послуг визначено Законом України «Про адміністративні послуги» (2012 рік). Вказаним Законом закріплено низку важливих і принципових нововведень, які зараз знаходяться на різних етапах впровадження:
- формування нової системи адміністративних послуг (обґрунтування доцільності адміністративної послуги, раціональна мінімізація кількості документів та необхідних процедурних дій, чітка нормативно-правова визначеність тощо);
- можливість фізичної або юридичної особи (споживача) отримати найбільш поширені адміністративні послуги в одному місці - центрі надання адміністративних послуг (далі ЦНАП), організаційне розділення діяльності з прийому споживачів (фронт-офіс) та безпосереднього надання послуги (бек-офіс), зручний графік роботи, організації черги та приміщень для очікування та прийому, відкритість (прозорість) роботи ЦНАП, доступність інформації тощо);
- запровадження взаємодії між різними органами публічної влади (виконавцем) для надання таких послуг (залучення для роботи в ЦНАП посадових осіб різних органів публічної влади, створення системи електронного обміну інформацією тощо).
Подальший розвиток системи надання адміністративних послуг потребує перегляду великої кількості галузевих законів та підзаконних актів. Також необхідний значний обсяг організаційної роботи та роботи із матеріально-технічного забезпечення (приміщення, обладнання робочих місць, підготовка персоналу, створення локального програмного забезпечення, баз даних, електронних мереж та внутрішньої нормативної бази, удосконалення електронних баз даних органів публічної влади для забезпечення доступу до них всіх необхідних органів публічної влади тощо).
Важливим питанням розбудови системи надання адміністративних послуг є проведення децентралізації публічної влади (реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади). Це призведе до формування оптимальної територіальної основи місцевого самоврядування і, як наслідок, до переходу центрів надання адміністративних послуг із підпорядкування районним державним адміністраціям у підпорядкування новим сільським, селищним, міським радам.
Основним стратегічним напрямком розвитку сфери є максимальне переведення адміністративних послуг у електронну форму одночасно із запровадженням повсюдного електронного врядування.
Законодавство
Закон України «Про адміністративні послуги» від 06.09.2012 №5203-VI.
Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
Господарський кодекс України від 16.01.2003 № 436-IV.
Земельний кодекс України від 25.10.2001 № 2768-III.
Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 № 8073-X.
Закон України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.1999 № 687-XIV.
Закон України «Про громадські об'єднання» від 22.03.2012 № 4572-VI.
Закон України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VI.
Закон України «Про Державний реєстр виборців» від 22.02.2007 № 698-V.
Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-IV.
Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15.05.2003 № 755-15.
Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 № 2806-IV.
Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 № 3353-XII.
Закон України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» від 20.11.2012 № 5492-VI.
Закон України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV.
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР.
Закон України «Про основи містобудування» від 16.11.1992 № 2780-XII.
Закон України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» від 19.05.2011 № 3392-IV.
Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI.
Закон України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» від 11.12.2003 № 1382-IV.
Закон України "Про електронні довірчі послуги" від 05.10.2017 №2155-VIII
Постанова Кабінету Міністрів від 25.08.2010 № 725 «Про затвердження переліку певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, які не можуть провадитися на підставі подання декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства».
Постанова Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 588 «Про затвердження Примірного регламенту центру надання адміністративних послуг».
Постанова Кабінету Міністрів України від 03.01.2013 № 13 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного порталу адміністративних послуг».
Постанова Кабінету Міністрів України від 07.08.2013 № 600 «Деякі питання ведення обліку доходів, які надходять як плата за надання адміністративних послуг».
Постанова Кабінету Міністрів України від 20.02.2013 № 118 «Про затвердження Примірного положення про центр надання адміністративних послуг».
Постанова Кабінету Міністрів України від 27.01.2010 № 66 «Про затвердження Методики визначення собівартості платних адміністративних послуг»
Постанова Кабінету Міністрів України від 27.01.2010 № 77 «Деякі питання застосування принципу мовчазної згоди».
Постанова Кабінету Міністрів України від 30.01.2013 № 44 «Про затвердження вимог до підготовки технологічної картки адміністративної послуги».
Постанова Кабінету Міністрів України від 30.01.2013 № 57 «Про затвердження Порядку ведення Реєстру адміністративних послуг».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2014 № 333-р «Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 15.02.2006 № 90-р «Про схвалення Концепції розвитку системи надання адміністративних послуг органами виконавчої влади».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 15.05.2013 № 386-р «Про схвалення Стратегії розвитку інформаційного суспільства в Україні».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 № 523-p «Про деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.06.2009 № 711-р «Про схвалення Концепції розвитку Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування»
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.07.2013 № 614-р «Про схвалення Концепції Державної цільової програми створення та функціонування інформаційної системи надання адміністративних послуг на період до 2017 року».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 1176-р «Про затвердження плану дій із впровадження Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд» у 2014-2015 роках».
Розпорядження КМУ від 16 листопада 2016 р. № 918-р «Про схвалення Концепції розвитку системи електронних послуг в Україні»
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.09.2017 № 649-р «Про схвалення Концепції розвитку електронного урядування в Україні».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 617-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції розвитку електронного урядування в Україні».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 № 67-р "Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018—2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації"
Розпорядження КМУ №37-р від 30.01.2019 «План заходів щодо реалізації Концепції розвитку системи електронних послуг в Україні на 2019—2020 роки»
Постанова КМУ №56 від 30.01.2019 «Деякі питання цифрового розвитку»
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 № 67-р "Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018—2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації"
Постанова Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 №409 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо відкритих даних"
Постанова Кабінету Міністрів України від 27.03.2019 №367 "Деякі питання дерегуляції господарської діяльності"
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2019 №405-р "Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку електронної демократії в Україні на 2019-2020 роки"
Указ Президента України від 04.09.2019 № 647/2019 "Про деякі заходи із забезпечення надання якісних публічних послуг"
Постанова Кабінету Міністрів України від 18.09.2019 №856 "Питання Міністерства цифрової трансформації"
Наказ Міністерства юстиції України від 28.08.2019 № 2690/5 "Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів з питань діяльності у сфері державної реєстрації актів цивільного стану"Програма діяльності Кабінету Міністрів України
Постанова Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 1137 "Питання Єдиного державного веб-порталу електронних послуг та Єдиного державного порталу адміністративних послуг"
Постанова Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 №242 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 21»
Постанову Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2020 р. № 278 "Про реалізацію експериментального проекту щодо застосування відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, та відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у паспорті громадянина України для виїзду за кордон".
Постанова Кабінету Міністрів України від 13 травня 2020 року № 399 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України у сфері державної реєстрації».
Постанова Кабінету Міністрів України від 01 липня 2020 року №559 «Про реалізацію експериментального проекту щодо запровадження першої черги Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва»;
Державна стратегія регіонального розвитку до 2027 року, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 р. № 695
Постанова Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві";
Постанова Кабінету Міністрів України "Про внесення зміни до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 1994 р. № 94";
Постанова Кабінету Міністрів України "Про внесення зміни до пункту 5 Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) або інвалідності особи рядового чи начальницького складу та інвалідності особи, звільненої із служби в Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації";
Постанова Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до пункту 5 Порядку виплати грошової компенсації особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту за піднайом (найом, оренду) ними жилих приміщень та визначення її розміру і умов виплати";
Постанова Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2006 р. № 1081 і від 2 вересня 2015 р. № 728" .
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток мережі центрів надання адміністративних послуг» №249 від 24 березня 2021
Постанова Кабінету Міністрів України «Про Національну вебплатформу центрів надання адміністративних послуг» №72 від 3 лютого 2021
Постанова Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" №34 від 20 січня 2021
Розпорядження Кабінету Міністрів України "Деякі питання оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг" №254-р від 17 березня 2021 р.
Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права громадян на доступ до державної реєстрації актів цивільного стану у зв'язку з укрупненням територіальних громад» № 1427-ІХ.
Стратегія у сфері «Електронне врядування та публічні послуги»
Вступ
Для більшості членів територіальних громад діяльність органів місцевого самоврядування є незрозумілою і недоступною для сприйняття. Це заважає долученню широких верств населення до місцевого самоврядування.
Адміністративні, соціальні, комунальні послуги (публічні послуги) надаються або оформлюються переважно у застарілий спосіб шляхом особистих звернень та використання паперових документів. Використання сучасних інформаційних технологій є фрагментарним та несистемним. Це є складним і незручним для кінцевого споживача.
На сьогодні основним напрямком розвитку публічних послуг є розбудова мережі центрів надання публічних послуг (ЦНПП) для спрощення отримання споживачами публічних послуг. Як свідчить міжнародний досвід нагальним викликом сьогодення є надання кожній особі можливості отримати всі публічні послуги за допомогою Інтернету.
Опис проблем
Основними проблемами сфери є:
- Недостатність інформації про діяльність органів місцевого самоврядування або її надмірна складність для пересічного громадянина.
- Недостатній рівень електронного врядування. Неналагоджений на достатньому рівні обмін даними між існуючими електронними базами даних. Збереження пріоритету паперових документів.
- Складність та недостатня зручність публічних послуг для споживача.
- Подрібненість основного рівня місцевого самоврядування і неспроможність великої кількості органів місцевого самоврядування утворити свої ЦНППи.
- Надмірно ускладнена процедура або застарілість окремих публічних послуг.
- Відсутність належного фінансового забезпечення (оплата праці, розвиток інфраструктури).
Стратегічне бачення
Кожна територіальна громада добре знає, що робить обрана нею місцева влада. Кожен член територіальної громади може просто та швидко взаємодіяти з органами місцевого самоврядування через Інтернет або центри надання публічних послуг.
Стратегічні цілі
- Забезпечити для кожного члена територіальної громади відкритість та доступність інформації про діяльність органів місцевого самоврядування через Інтернет.
- Забезпечити доступ для кожного члена територіальної громади до всіх адміністративних, комунальних, соціальних послуг (публічних послуг) за допомогою Інтернет та центру надання публічних послуг.
- Забезпечити для кожного члена територіальної громади можливість просто та швидко взаємодіяти з органами місцевого самоврядування через Інтернет (подавати та відстежувати хід розгляду його звернень, ініціатив, петицій, отримувати відповідь тощо).
Оперативні цілі
Рівень цілі |
Опис цілі |
Термін |
Індикатори |
---|---|---|---|
Стратегічна ціль 1 |
Забезпечити для кожного члена територіальної громади відкритість та доступність інформації про діяльність органів місцевого самоврядування через Інтернет |
|
|
Оперативна ціль 1.1 |
Вдосконалити законодавство до доступ до публічної інформації у частині доступу до відкритих даних через Інтернет. |
2018 рік |
1. Прийняття Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про доступ до публічної інформації». 2. Прийняття або перегляд відповідних підзаконних актів. |
Оперативна ціль 1.2 |
Створити умови для відкриття функціонування у кожній територіальній громаді офіційного Інтернет-сайту органів місцевого самоврядування. |
2020 рік |
Відсоток запущених офіційних Інтернет-сайтів органів місцевого самоврядування. |
Оперативна ціль 1.3 |
Створити умови для запровадження електронного діловодства в органах місцевого самоврядування з автоматичним відображенням інформації в Інтернет. |
2020 рік |
Відсоток органів місцевого самоврядування, які запровадили електронне діловодство. |
Стратегічна ціль 2 |
Забезпечити доступ для кожного члена територіальної громади до всіх адміністративних, комунальних, соціальних послуг (публічних послуг) за допомогою Інтернет та центру надання публічних послуг |
|
|
Оперативна ціль 2.1 |
Виявити та ліквідувати публічні послуги, наявність яких є необґрунтованою. |
2018 рік |
Кількість публічних послуг, що надавалися через органи місцевого самоврядування, і які ліквідовано повністю. |
Оперативна ціль 2.2 |
Оптимізувати наявні публічні послуги для зменшення кількості звернень Зміст: Виявити публічні послуги, які необґрунтовано належать до окремих публічних послуг, а за суттю є лише частиною інших публічних послуг. Перевести такі послуги в розряд окремих управлінських дій, які не потребують участі заявника (приклади: отримання довідок, погоджень, складення актів обстежень, що є необхідним для отримання публічних послуг). |
2019 рік |
Кількість публічних послуг, які інтегровані в інші публічні послуги. |
Оперативна ціль 2.3 |
Запровадити надання публічних послуг переважно за декларативним підходом та принципом мовчазної згоди. Зміст: Публічні послуги переважно повинні надаватися за декларативним підходом та принципом мовчазної згоди. Дозвільний підхід повинен допускатися лише у випадках можливої небезпеки життю та здоров’ю людей, їх власності, особливої загрози навколишньому середовищу, безпеці держави. |
2019 рік |
1. Збільшення кількості публічних послуг, які надаються органами місцевого самоврядування за декларативним підходом (частка до 75%) та за дозвільним підходом (частка до 25%). 2. Збільшення кількості публічних послуг, при наданні яких передбачено принцип мовчазної згоди. |
Оперативна ціль 2.4 |
Спростити процедури надання публічних послуг (звернення, обробка, отримання результату). Зміст: 1. Зменшити кількість документів, які потрібно подавати заявнику. 2. Зменшити кількість етапів розгляду звернення та їх чіткий алгоритм. 3. Скоротити строк розгляду звернення до кількох хвилин при автоматичному розгляді, до 3 днів при розгляді в напівавтоматичному режимі та для звернень, які розглядаються за принципом мовчазної згоди, до 15 днів для звернень, які розглядаються у дозвільному порядку. |
2019 рік |
Збільшення кількості вдосконалених публічних послуг. |
Оперативна ціль 2.5 |
Автоматизувати публічні послуги. Зміст: Заяви фізичних та юридичних осіб до органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання публічних послуг повинні подаватися та розглядатися в електронній формі. Такі заяви надсилаються з особистих або публічних смартфонів, планшетів, комп’ютерів. Ідентифікація фізичних осіб здійснюється за пластиковими паспортними картками з електронним підписом. Всі публічні послуги повинні надаватися автоматизовано без прямого впливу людини на результат послуги, крім окремих справ, які об’єктивно потребують особистої присутності фізичних осіб, яких стосується справа. Вся необхідна для надання публічної послуги інформація береться із публічних реєстрів та баз даних. Всі документи оформлюються в електронній формі. Паперові документи створюються на основі електронних за бажанням відповідного суб’єкта в автоматизованому порядку. |
2020 рік |
1. Збільшення кількості публічних послуг, які можна отримати через Інтернет без особистої присутності заявника. 2. Збільшення кількості публічних послуг, які надаються повністю автоматично (без прямої участі людини). |
Оперативна ціль 2.6 |
Створити умови для появи центрів надання публічних послуг у кожній спроможній об’єднаній територіальній громаді. Примітка: Реалізація цілі тісно пов’язана з темпами та якістю проведення добровільного об’єднання громад. Оскільки створення ЦНППу є раціональним лише у спроможних територіальних громадах. Ціль пов’язана із виконанням стратегії «Кадри та організація діяльності» у частині створення нової системи адміністративно-територіального устрою держави. |
2020 рік |
Збільшення кількості об’єднаних територіальних громад, які мають власні ЦНППи. Зменшення кількості ЦНППів районних державних адміністрацій. |
Оперативна ціль 2.7 |
Створити умови для належного матеріально-фінансового забезпечення ЦНППів. 1 напрямок. Встановлення: 1) обґрунтованих розмірів адміністративного збору, які покривають об’єктивні середні видатки на надання адміністративної послуги; 2) встановлення механізму регулярного перегляду розмірів адміністративного збору. 2 напрямок. Запровадження двоскладової плати за публічні послуги: 1) адміністративний збір, що встановлюється державою; 2) сервісний збір, який встановлюється органом місцевого самоврядування у встановленому державою порядку. |
2018 рік |
Відсоток покриття видатків ЦНППів за рахунок плати за публічні послуги. |
Оперативна ціль 2.8 |
Створити умови для здійснення через ЦНППи органів місцевого самоврядування взаємодії із фізичними та юридичними особами щодо надання всіх публічних послуг. |
2019 рік |
Зменшення кількості публічних послуг, до надання яких не залучаються ЦНАПи. |
Стратегічна ціль 3 |
Забезпечити для кожного члена територіальної громади можливість просто та швидко взаємодіяти з органами місцевого самоврядування через Інтернет (подавати та відстежувати хід розгляду його звернень, ініціатив, петицій, отримувати відповідь тощо) |
|
|
Оперативна ціль 3.1 |
Забезпечити 100% наповненість та постійну актуальність публічних реєстрів та баз даних |
2019 рік |
100% наповненість та постійна актуальність основних державних реєстрів: реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, демографічний реєстр, земельний кадастр, реєстр прав на нерухоме майно. |
Оперативна ціль 3.2 |
Створити та забезпечити належне функціонування опорної інфраструктури електронного врядування Зміст: Держава повинна забезпечити опорну інфраструктуру електронного врядування: 1) протоколи захищеного обміну інформацією в Інтернеті, які забезпечують в режимі реального часу обмін інформацією, електронними документами між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами; 2) програмно-апаратні комплекси надання адміністративних та соціальних послуг, документообігу, баз даних, автоматизованого оприлюднення відкритої інформації. |
2020 рік |
1. Наявність та задіяння протоколів захищеного обміну інформацією в Інтернеті для всіх суб’єктів. 2. Збільшення частки органів державної влади, які запровадили елементи електронного врядування за напрямами: 1) програмно-апаратні комплекси надання адміністративних та соціальних послуг, 2) електронні бази даних; 3) електронний документообіг; 4) автоматизоване оприлюднення відкритої інформації. |
Оперативна ціль 3.3 |
Створити та забезпечити належне функціонування систем електронного врядування всіх органів місцевого самоврядування Зміст: Органи місцевого самоврядування повинні забезпечити діяльність: 1) власних систем електронного врядування інтегрованих з державною інфраструктурою; 2) Інтернет-сайтів із зрозумілими для пересічних користувачів сервісами подання звернень, ініціатив, петицій, відстеження ходу їх розгляду, отримання відповідей; 3) публічних пристроїв доступу до Інтернету у ЦНАПах, бібліотеках, інших місцях загального користування для гарантування права кожного на доступ до електронних сервісів. |
2020 рік |
Збільшення частки органів місцевого самоврядування, які запровадили елементи електронного врядування за напрямами: 1) програмно-апаратні комплекси надання адміністративних та соціальних послуг, 2) електронні бази даних; 3) електронний документообіг; 4) автоматизоване оприлюднення відкритої інформації. |
Очікувані результати
Максимальна відкритість та зрозумілість діяльності органів місцевого самоврядування.
Повсюдність електронного врядування.
Зручні та швидкі публічні послуги для фізичних та юридичних осіб через Інтернет.
Оптимізація публічного управління та його інфраструктури у сфері надання публічних послуг.
Сприятливі фактори
Європейські зобов’язання України.
Сприятливі для місцевого самоврядування умови.
Згуртованість органів місцевого самоврядування в асоціаціях.
Сформованість законодавства про ЦНППи.
Наявність численних взірцевих ЦНППів міських рад (міст обласного значення) та державних адміністрацій у м. Києві.
Позитивний досвід та широке коло однодумців в органах місцевого самоврядування та громадському секторі.
Позитивне ставлення Президента до розвитку місцевого самоврядування.
Прем’єр-міністр – вихідець з місцевого самоврядування.
Сильне лобі у Верховній Раді.
Підтримка міжнародних організацій.
Загрози та перешкоди
Повільність проведення укрупнення територіальних громад.
Фінансові проблеми держави та органів місцевого самоврядування.
Низький темп оновлення законодавства.
Небажання великої частини службовців навчатися і змінюватися.
Невисокий рівень комп’ютерної грамотності в органах місцевого самоврядування.
№ з/п |
Головні проблеми |
Можливі шляхи вирішення |
Примітка |
Реєстрація місця проживання фізичної особи |
|||
1 |
Виключно дозвільний порядок реєстрації місця проживання фізичної особи. Наслідки: 1) велика кількість фізичних осіб, які проживають поза зареєстрованим місцем проживання, що не дає змогу відслідковувати реальну картину пересування населення; 2) неможливість участі громадян у місцевих виборах та виборах народних депутатів за мажоритарною системою за місцем їх фактичного проживання. |
Запровадження повідомного порядку до реєстрації місця проживання фізичної особи без згоди власника житла (додатково до дозвільного порядку) – декларативний принцип. Передбачення для власника житла спрощеного повідомного порядку припинення реєстрації місця проживання фізичної особи, яка зареєстрована за повідомному порядку. |
Розроблення із залученням широкого кола стейкхолдерів концепції реєстрації місця проживання за декларативним принципом. Після широкого обговорення написання нової редакції Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні». Проєкт Закону про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні, реєстр. номер 9218 від 18.10.2018 не був включений навіть в порядок денний 9 сесії VIII скликання.
|
2 |
Обмеження фізичних осіб їх місцем реєстрації проживання при отримання послуг від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних та комунальних закладів |
Максимальне скорочення випадків коли зареєстроване місце проживання фізичної особи має юридичне значення. Необхідна розробка змін до законів України, які регулюють надання житлово-комунальних послуг, соціальних послуг, пенсійне забезпечення тощо. |
|
3 |
Відсутність офіційного електронного обміну інформацією між органами місцевого самоврядування з питань реєстрації місця проживання фізичної особи |
Запровадження централізованого механізму обміну інформацією між суб’єктами, які здійснюють реєстрацію місця проживання фізичної особи. |
Вирішення проблеми потребує змін до Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та підзаконних актів. Лише 16,4% ЦНАПів підключено до Єдиного державного демографічного реєстру. |
Адміністративний збір |
|||
4 |
Необґрунтований розмір адміністративного збору |
1 варіант. Прийняття Закону України «Про перелік адміністративних послуг та плату (адміністративний збір) за їх надання». 2 варіант. Внесення змін до галузевих законів. |
Проект Закону України «Про перелік адміністративних послуг та плату (адміністративний збір) за їх надання», розроблено Мінекономрозвитку. Частково вирішено у Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг» від 26.11.2015. |
Налагодження міжвідомчої електронної взаємодії |
|||
5 |
Покладення обов'язків із збирання необхідних інформації чи документів на фізичних та юридичних осіб. Вимагання від фізичних та юридичних осіб документів, не визначених законодавством або у не передбаченій законодавством формі. |
Налагодження міжвідомчої електронної взаємодії (внесення змін до галузевих законів, прийняття урядових та відомчих актів, які вирішують організаційні та технічні питання тощо).
|
Частково вирішено у Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)» від 12.02.2015 № 191-VIII - унормовано інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та інформаційними системами органів державної влади, обмін документами в електронній формі. Запроваджено принцип об’єднання послуг за подієвим принципом – є-малятко, де в одній послузі надаються 10. Наступний єтап створення нормативної бази. |
6 |
Необґрунтовано тривалий строк надання окремих послуг. |
Внесення змін до галузевих законів щодо оптимізації, спрощення адміністративних процедур, надання їх через Інтернет. |
|
7 |
Кадрова та організаційна неспроможність органів місцевого самоврядування міст районного значення, селищах, селах забезпечити функціонування ЦНАПів замість районних державних адміністрацій. |
Проведення децентралізації публічної влади (реформа територіальної організації влади та реформа місцевого самоврядування). Необхідні внесення змін до Конституції України. Прийняття нових законів України «Про адміністративно-територіальний устрій», «Про місцеве самоврядування», «Про місцеві державні адміністрації», «Про адміністративні послуги» щодо доступності послуг. |
Проблему частково вирішено у окремих органах місцевого самоврядування, які представляють об’єднані територіальні громади. Передбачено Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2014 № 333-р. Частково вирішується через Закон України «Про співробітництво територіальних громад» шляхом створення спільних ЦНАПів. |
Реєстрація земельних ділянок |
|||
8 |
Вдосконалення процедури державної реєстрації земельних ділянок та обмежень у їх використанні, внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про земельні ділянки. |
Внесення змін до Закону України «Про Державний земельний кадастр», перегляд підзаконних актів, розроблення доступного та зрозумілого реєстру, зниження вимог до реєстраторів |
|
Реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб, які мають намір стати підприємцем |
|||
9 |
Вдосконалення процедури державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб, які мають намір стати підприємцем. Переведення послуги в онлайн |
Внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», перегляд підзаконних актів. |
Проблему вирішено у Законі України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 26.11.2015 N 835-VIII. З 10 липня 2019 року запрацювала нова електронна послуга, що дозволяє зареєструвати товариство з обмеженою відповідальністю онлайн, що діє на підставі модельного статуту. Новація доступна на порталі «Онлайн-будинку юстиції» та веб-порталі Кабінету міністрів України в розділі «Електронні послуги». |
Надання адміністративних послуг зберігачем інвентаризаційних справ |
|||
10 |
Розроблення єдиної процедури створення зберігача, урегулювання відносин з БТІ та надання послуг зберігачем інвентаризаційних справ |
Внесення змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, розроблення порядку обрахунку вартості послуги |
|
Обмін інформацією між суб’єктом надання послуг і адміністратором ЦНАПу |
|||
11 |
відсутність електронного документообігу між органами виконавчої влади, які є суб’єктами надання адміністративних послуг, та ЦНАП, що ускладнює та уповільнює обмін інформацією та документами, необхідними для надання адміністративних послуг громадянам, збільшує навантаження на працівників ЦНАП.
|
Запровадження електронного документообігу. Розроблення змін до нормативно-правових актів |
|
Контакти
Відповідальні АМУ за галузь "Адміністративні послуги":
Мягкоход Володимир Михайлович, експерт Аналітичного центру Асоціації міст України.
№ телефону: +38-044-486-28-41, електронна адреса: volodymyr@auc.org.ua
- Е-дайджест "Адміністративні послуги", червень 2016 року
- Е-дайджест "Адміністративні послуги", липень 2016 року
- Е-дайджест "Адміністративні послуги", серпень 2016 року
- Е-дайджест "Адміністративні послуги", вересень 2016 року
- Е-дайджест "Адміністративні послуги", жовтень 2016 року
- Е-дайджест "Адміністративні послуги", листопад 2016 року