ПРО ГАЛУЗЬ
В Україні традиція місцевого самоврядування, що існувала від часів Маґдебурзького права, була перервана за часів комунізму. Сьогодні право територіальних громад на місцеве самоврядування закріплено в Конституції, ратифікована Європейська хартія місцевого самоврядування.
Органи місцевого самоврядування України мають право самостійно вирішувати питання місцевого значення.
Система місцевого самоврядування складається з сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів та сільських, селищних, міських голів. У окремих з великих міст, що поділяються на міські райони, є також районні у містах ради. Зазначені ради мають свої виконавчі органи.
Сільський, селищний, міський голова головує на засіданнях відповідної ради та очолює її виконавчий орган, який призначається радою за поданням голови. Другою особою в раді є секретар ради, який обирається з числа депутатів. Секретар виконує обов’язки голови за його відсутності.
Рада приймає рішення нормативно-правового характеру щодо затвердження місцевого бюджету, річних та стратегічних планів розвитку території, щодо розпорядження об’єктами комунальної власності, встановлення окремих місцевих податків та регулювання їхніх ставок. Виконавчі органи ради здійснюють виконавчі функції місцевого самоврядування в зазначених та інших сферах. Вони також виконують надані державою окремі повноваження органів державної виконавчої влади – зокрема, в сферах освіти, охорони здоров’я, соціального забезпечення, культури тощо.
Для реалізації спільних інтересів територіальних громад обираються районні та обласні ради, які розпоряджаються об’єктами спільної власності територіальних громад (лікарні, стадіони, театри тощо), затверджують районні та обласні бюджети і плани розвитку відповідних територій. Районні та обласні ради, які теж є органами місцевого самоврядування, своїх виконавчих органів не мають. Функції цих органів відповідно до Конституції виконують районні та обласні державні адміністрації.
Особливі системи місцевого самоврядування мають міста Київ та Севастополь. У місті Києві відповідно до спеціального закону про столицю населенням обирається Київський міський голова, але виконавчими органами Київської міської ради керує призначуваний Президентом України голова Київської міської державної адміністрації.
У місті Севастополі система місцевого самоврядування є такою ж, як система місцевого самоврядування області.
Важливою є роль найманих службовців органів місцевого самоврядування, їхня мотивація та кваліфікація. Налагоджена система регулярного підвищення кваліфікації службовців цієї сфери в Україні відсутня.
Актуальною є розпочата реформа місцевого самоврядування з консолідацією територіальних громад задля забезпечення їхньої спроможності, а також наділенням районних і обласних рад власними виконавчими органами та відповідною зміною природи місцевих державних адміністрацій.
НОРМАТИВНА БАЗА
Закони України
- Конституція України (статті 7, 85 (п.п. 29-30), 118-119; розділи ІХ і ХІ), прийнята на п'ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року, із змінами, внесеними Законом України від 08.12.2004.
- «Про місцеве самоврядування в Україні», від 21.05.1997
- Європейська хартія місцевого самоврядування, ратифікована Законом України від 15.07.97.
- «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» від 23.09.1997
- «Про столицю України – місто-герой Київ» вiд 15.01.1999
- «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04..1999
- «Про службу в органах місцевого самоврядування» вiд 07.06.2001
- «Про органи самоорганізації населення» вiд 11.07.2001
- «Про статус депутатів місцевих рад» вiд 11.07.2002
- «Про асоціації органів місцевого самоврядування» вiд 16.04.2009
- «Про захист персональних даних» від 01.06.2010 № 2297-VI
- «Про місцеві вибори» вiд 14.07.2015
- «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011
- «Про безоплатну правову допомогу» від 02.04.2011
- «Про засади запобігання та протидії корупції» від 07.04.2011
- «Про державну службу» від17.11.2011
- «Про співробітництво територіальних громад» від 17.06.2014
- «Про ратифікацію Додаткового протоколу до Європейської хартії місцевого самоврядування про право участі у справах органу місцевого самоврядування» від 02.09.2014
- «Про військово-цивільні адміністрації» від 03.02.2015 № 141-VIII
- «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015
Укази Президента України
- Від 25.01.2012 № 33/2012 «Про Порядок організації проведення спеціальної перевірки відомостей щодо осіб, які претендують на зайняття посад, пов'язаних із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування»
- Від 24.03.2012 № 212/2012 «Про Стратегію державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні та першочергові заходи щодо її реалізації»
Рішення Конституційного суду України
- У справі за конституційними поданнями 49 народних депутатів України і виконавчого комітету Вінницької міської ради щодо офіційного тлумачення положень статей 38, 78 Конституції України, статей 1, 10, 12, частини другої статті 49 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа № 1-25/99 про сумісництво посад народного депутата України і міського голови), від 6 липня 1999 року № 7-рп/99.
- У справі за конституційними поданнями 51 народного депутата України про офіційне тлумачення положень статті 10 Конституції України щодо застосування державної мови органами державної влади, органами місцевого самоврядування та використання її у навчальному процесі в навчальних закладах України (справа № 1-6/99 про застосування української мови), від 14 грудня 1999 року № 10-рп/99.
- У справі за конституційним поданням Міністерства внутрішніх справ України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 39 Конституції України про завчасне сповіщення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій (справа № 1-30/2001 щодо завчасного сповіщення про мирні зібрання), від 19 квітня 2001 року № 4-рп/2001.
- У справі за конституційним поданням 45 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 140 Конституції України
- (справа № 1-16/2002 про об'єднання територіальних громад) від 18 червня 2002 року №12-рп/2002
- У справі за конституційним поданням Президента України та конституційним поданням 56 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень частин першої, другої, третьої, четвертої статті 118, частини третьої статті 133, частин першої, другої, третьої статті 140, частини другої статті 141 Конституції України, статті 23, пункту 3 частини першої статті 30 Закону України "Про державну службу", статей 12, 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 10, 13, 16, пункту 2 розділу VII "Прикінцеві положення" Закону України "Про столицю України – місто-герой Київ", статей 8, 10 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", статті 18 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" (справа № 1-45/2003 про особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування у місті Києві), від 25 грудня 2003 року № 21-рп/2003.
- У справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України про офіційне тлумачення положення частини четвертої статті 12 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” щодо сумісності посади сільського, селищного, міського голови з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (справа № 1-11/2004 щодо сумісності посади сільського, селищного, міського голови з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим), від 20 травня 2004 року № 12-рп/2004.
- У справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статті 23 Закону України “Про державну службу”, статті 18 Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування”, статті 42 Закону України “Про дипломатичну службу” (справа № 1-16/2007 про граничний вік перебування на державній службі та на службі в органах місцевого самоврядування), від 16 жовтня 2007 року № 8-рп/2007.
- У справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні“ (справа № 1-9/2009 про скасування актів органів місцевого самоврядування), від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009.
- У справі за конституційним поданням 53 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 2 частини першої статті 7, пункту 2 розділу VIII „Прикінцеві та перехідні положення“ Закону України „Про засади запобігання і протидії корупції“ від 13.03.2012 № 6-рп/2012
Постанови Кабінету Міністрів України
- Від 02.06.2003 № 828 «Про заходи щодо підвищення кваліфікації працівників органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань боротьби з корупцією»
- Від 26.11.2003 № 1843 «Про внесення змін до переліку посад журналістів державних і комунальних засобів масової інформації, які прирівнюються до посад керівних працівників, спеціалістів секретаріату (апарату) відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування»
- Від 05.07.2004 № 835 «Про внесення змін до Порядку контролю за здійсненням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади»
- Від 28.10.2004 № 1452 «Про затвердження Порядку застосування електронного цифрового підпису органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної форми власності»
- Від 16.12.2004 № 1681 «Про центри перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій»
- Від 2 квітня 2009 р. № 309 «Про затвердження Положення про Раду з питань регіонального розвитку та місцевого самоврядування»
- Від 23.05.2009 № 531 «Питання посилення взаємодії органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з підготовки та прийняття нормативно-правових актів»
- Від 10.09.2009 № 1444 «Про затвердження Програми підготовки та залучення молоді до державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, створення умов для її професійного зростання»
- Від 08.12.2009 № 1432 «Деякі питання організації проведення спеціальної перевірки щодо осіб, які претендують на зайняття посад, пов'язаних з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування»
- Від 13.01.2010 № 31 «Про внесення змін до пункту 6 Порядку застосування електронного цифрового підпису органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної форми власності»
- Від 02.06.2010 № 391 «Про внесення змін до Порядку здійснення координації діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань додержання режимів на державному кордоні»
- Від 07.07.2010 № 564 «Про затвердження Положення про систему підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування»
- Від 25.07.2012 № 680 «Питання присвоєння рангів державним службовцям та визначення співвідношень між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями»
- Від 23.09.2014 р. № 634 «Про порядок підготовки пропозицій щодо удосконалення проектів регуляторних актів, які розробляються органами місцевого самоврядування»
- Від 08.04.2015 р. № 214 «Про затвердження Методики формування спроможних територіальних громад».
Розпорядження Кабінету Міністрів України
- Від 04.06.2008 № 794 «Про віднесення посад органів місцевого самоврядування до відповідних категорій посад»
- Від 17.07.2009 № 798 «Питання забезпечення інформування органів місцевого самоврядування»
- Від 17.02.2010 № 225 «Про віднесення посад в органах місцевого самоврядування до відповідних категорій посад»
- Від 06.09.2010 № 1797-р «Про поглиблення взаємодії місцевих органів виконавчої влади та асоціацій органів місцевого самоврядування»
- Від 28.11.2011 року №1198-р «Про схвалення Концепції реформування системи підвищення кваліфікації державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад».
- Від 06.02.2013 № 50-р «Деякі питання нормативного забезпечення вирішення питань встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, назв населених пунктів і віднесення їх до певних категорій»
- Від 01.04.2014 р. № 333-р «Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади»
- Від 18.06.2014 р. № 591-р «Про схвалення Плану заходів з реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади».
СТРАТЕГІЯ РОЗВИТКУ ГАЛУЗІ
За 26 років розвитку місцевого самоврядування в новій Українській державі відбулася еволюція місцевої влади. Ми перейшли від вертикально побудованої та керованої комуністичною партією системи місцевих органів державної влади з суто декоративними представницькими органами до організованих у горизонтальний спосіб трьох рівнів місцевого самоврядування з розділеними та незалежними власними повноваженнямикожного з цих рівнів.
На відміну від місцевих органів радянської влади, орієнтованих перш за все на забезпечення інтересів держави, сьогоднішні органи місцевого самоврядування виходять переважно з місцевих інтересів та конкурують з органами державної влади за повноваження та ресурси.
Опис проблем
Однак за цією ідеалізованою картинкою криються проблеми, які ще необхідно вирішувати. Серед цих проблем:
Невідповідна територіальна основа більшості органів місцевого самоврядування.
Надмірно партійний акцент при формуванні рад.
Конфлікти між партійними представницькими органами та мерами-мажоритарниками, що ставлять під питання існуючу систему місцевого самоврядування з обранням мера населенням. Розбалансованість можливостей мера і ради в питанні взаємного дострокового припинення повноважень.
Недостатній професійний рівень багатьох службовців. Відсутність ефективної системи їхнього навчання та підвищення кваліфікації.
Неефективна організація праці. Нерозвиненість електронного врядування.
Недостатня конкурентість органів місцевого самоврядування на ринку праці. Заробітну плату службовців визначає держава. Плинність кадрів.
Корупція в середовищі службовців та депутатів.
Недостатня відкритість для громадян. Обмежені можливості для участі громадян у вирішенні питань. Відчуженість молоді від справ місцевого самоврядування.
Зацентралізоване регулювання питань місцевого самоврядування. Всі ключові питання регулюються законом, а статутам громад відведено чисто декоративну роль.
Надмірний вплив органів державної влади на більшість органів місцевого самоврядування. Відсутність державного нагляду за законністю актів органів місцевого самоврядування.
БАЧЕННЯ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ, ЯКИМИ ВОНИ МАЮТЬ СТАТИ
Сформовані на оптимальній територіальній основі
відповідно до волевиявлення територіальної громади
професійно підготовлені
та доброчесні
органи її самоврядування,
котрі, спираючись на довіру громадян та маючи вільний мандат,
злагоджено,
ефективно
та якісно,
з дотриманням закону та конституційних принципів,
у співпраці з громадськістю
успішно
працюють для задоволення потреб місцевого населення в публічних послугах
та виходячи, перш за все, з його інтересів.
Стратегічні цілі
- Завершення формування спроможних територіальних громад та системи їхніх органів місцевого самоврядування
- Формування якісного професійного корпусу службовців місцевого самоврядування та якісного депутатського корпусу
- Запровадження в практику діяльності органів місцевого самоврядування ефективних технологій управління
- Зміцнення та ефективне використання людського потенціалу громад для прискорення їх розвитку
Оперативні цілі та план їх досягнення
№ |
Ціль |
Основний зміст |
Терміни досягнення |
Індикатори |
Стратегічна ціль 1: Завершення формування спроможних територіальних громад та системи їхніх органів місцевого самоврядування
|
||||
1.1 |
Закріплення конституційних основ формування суцільної системи спроможних громад |
Внесення змін до Конституції України в частині адміністративно-територіального устрою держави та системи місцевого самоврядування, які забезпечують формування спроможних громад та їхньої територіальної основи |
2017 |
Прийняття Верховною Радою відповідного закону |
1.2 |
Прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій |
Закріплення нового адміністративного поділу на базовому рівні та порядку внесення змін до нього |
|
Прийняття Верховною Радою відповідного закону |
1.3 |
Завершення реформи місцевого самоврядування і територіальної організації влади |
Сформування суцільної системи спроможних територіальних громад на всій території країни добровільним або адміністративним шляхом та завершення формування їхніх органів місцевого самоврядування |
2017 |
Проведення перших виборів у всіх спроможних громадах |
1.4 |
Прийняття нової редакції закону про місцеве самоврядування |
з закріпленням у ньому відповідних - системи органів місцевого самоврядування, їхніх повноважень та ресурсної бази |
|
Прийняття Верховною Радою відповідного закону |
Стратегічна ціль 2: Формування якісного професійного корпусу службовців місцевого самоврядування та якісного депутатського корпусу
|
||||
2.1 |
Забезпечення привабливості служби в органах місцевого самоврядування для високоякісних кадрів |
Закріпленням за органами місцевого самоврядування права самостійно визначати заробітну плату своїх працівників відповідно до потреби та можливостей місцевого бюджету з дотриманням принципів, встановлених законом |
2017 |
Прийняття нового закону про службу в органах місцевого самоврядування та впровадження його відповідних норм |
2.2 |
Забезпечення умов для регулярного осучаснення кваліфікації службовців органів місцевого самоврядування |
Визначення та закріплення в Бюджетному кодексі сталого відсотка видатків місцевих бюджетів, що має спрямовуватися на осучаснення кваліфікації службовців. |
2018 |
Прийняття Верховною Радою відповідного закону |
Утворення власної навчальної бази Асоціації міст України для службовців рад – членів Асоціації як суб’єкта ринку відповідних послуг |
2019 |
Проведення навчань першої групи службовців |
||
2.3 |
Забезпечення умов для формування в громадах підготовлених резервів майбутніх депутатів, старост та лідерів ОСН |
Організація Шкіл лідерства з відповідними цілями для громадських активістів та інших зацікавлених жителів громад |
2018 |
Відсоток спроможних громад, де діють Школи лідерства |
2.4 |
Формування якісного корпусу депутатів рад територіальних громад, націлених на задоволення інтересу своїх виборців |
Впровадження виборів депутатів рад усіх територіальних громад за мажоритарною системою виборів у одномандатних округах |
2020 |
Прийняття Верховною Радою відповідного закону. Проведення виборів за зазначеною системою |
Стратегічна ціль 3: Запровадження в практику діяльності органів місцевого самоврядування ефективних технологій управління
|
||||
3.1 |
Впровадження принципів доброго врядування, сформульованих Радою Європи в 2007 році, в частині, що стосується практики діяльності органів місцевого самоврядування |
Йдеться, зокрема, про впровадження таких принципів, як чесність місцевих виборів, дієвість та ефективність роботи, верховенство права, етична поведінка службовців як при розробці нових нормативно-правових актів, у тому числі місцевих статутів, так і при внесенні змін до чинних актів |
2020 |
Результати експертного оцінювання нормативно-правових актів |
3.2 |
Забезпечення якості виконання органами місцевого самоврядування своїх повноважень на європейському рівні |
Йдеться, передусім, про впровадження в практику діяльності органів місцевого самоврядування систем управління якістю на основі сучасних європейських стандартів серії ISO |
2020 |
Відсоток спроможних територіальних громад, органи самоврядування яких атестовані на відповідність їхньої роботи стандартам якості |
3.3 |
Впровадження електронного врядування в органах місцевого самоврядування громад |
Вивчення та впровадження оптимального європейського досвіду електронного врядування в практику органів місцевого самоврядування |
1922 |
Відсоток спроможних територіальних громад, органи самоврядування яких перейшли на електронне врядування |
3.4 |
Забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування громад |
Розробка та впровадження оптимальної системи нагляду за відповідністю актів органів місцевого самоврядування Конституції та законам України |
2018 |
Прийняття Верховною Радою відповідного закону |
Стратегічна ціль 4: Зміцнення та ефективне використання людського потенціалу громад для прискорення їх розвитку |
||||
4.1 |
Забезпечення обізнаності громадян у справах та проблемах місцевого самоврядування громади |
Повсюдне впровадження, відповідно до принципів доброго врядування, широкого інструментарію доступу громадян до рішень та діяльності органів місцевого самоврядування, як то сайти рад, он-лайн трансляції засідань , присутність громадян на засіданнях тощо |
2019 |
Відсоток спроможних громад, де впроваджено інструментарій належного інформування громадян з його закріпленням у статутах |
4.2 |
Забезпечення широких можливостей участі громадян у вирішенні питань місцевого значення |
Закріплення в нормативно-правових актах та повсюдне запровадження, відповідно до принципів доброго врядування, відповідного інструментарію, як то місцеві ініціативи, місцеві петиції, громадські ради, органи самоорганізації населення тощо |
2019 |
Відсоток спроможних громад, де впроваджено інструментарій залучення та участі громадян з його закріпленням у статутах |
4.3 |
Залученість місцевої молоді до справ територіальних громад та вирішення місцевих проблем |
Впровадження органами місцевого самоврядування положень Європейської хартії щодо участі молоді у суспільному житті на місцевому і регіональному рівні – передусім тих, які передбачають підготовку та залучення молоді до активного життя в громаді – як організація консультаційних центрів для молоді, молодіжних парламентів, форумів, рад з вирішення питань, що стосуються молоді, сприяння виробленню та реалізації молодіжних проектів, волонтерству тощо |
2020 |
Відсоток спроможних громад, де впроваджено інструментарій залучення та участі молоді з його закріпленням у статутах та утворено дієві структури за участю молоді |
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Відповідність організації, професійного розвитку, якості роботи органів місцевого самоврядування європейським документам та пропонованому баченню
Європейський рівень якості надання публічних послуг громадянам
СПРИЯТЛИВІ ФАКТОРИ
Європейські зобов’язання України
Демократичний державний лад, сприятливий для місцевого самоврядування
Згуртованість органів місцевого самоврядування в асоціаціях
Активність громадянського суспільства в стосунках з владою
Позитивне ставлення Президента до розвитку місцевого самоврядування
Прем’єр-міністр – вихідець з місцевого самоврядування
Сильне лобі у Верховній Раді
Підтримка міжнародних організацій
ЗАГРОЗИ ТА ПЕРЕШКОДИ
Спротив політичних партій обмеженню їхнього впливу
Спротив корумпованих кіл в середовищі місцевого самоврядування та поза ним
Фінансові проблеми держави та органів місцевого самоврядування
Несприятлива позиція частини громадськості щодо покращення умов праці службовців
Невміння та небажання частини місцевих політиків (мерів та депутатського корпусу) працювати з громадськістю
Небажання частини службовців навчатися
ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ
№
|
Проблеми
|
Шляхи вирішення
|
|
Незакріпленість конституційних основ формування суцільної системи спроможних громад |
Внесення змін до Конституції України в частині адміністративно-територіального устрою держави та системи місцевого самоврядування, які забезпечують формування спроможних громад та їхньої територіальної основи
|
2. |
Відсутність закону про адміністративно-територіальний устрій |
Прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій з закріпленням у ньому нового адміністративного поділу на базовому рівні та порядку внесення змін до нього
|
3. |
Незавершеність реформи місцевого самоврядування і територіальної організації влади та низькі темпи цього процесу |
Сформування суцільної системи спроможних територіальних громад на всій території країни добровільним або адміністративним шляхом та завершення формування їхніх органів місцевого самоврядування
|
4. |
Застарілість чинної редакції закону про місцеве самоврядування |
Вслід за внесенням змін до Конституції прийняття нової редакції закону з закріпленням у ньому відповідних - системи органів місцевого самоврядування, їхніх повноважень та ресурсної бази
|
5. |
Непривабливість служби в органах місцевого самоврядування для високоякісних кадрів |
Прийняття нового закону «Про службу в органах місцевого самоврядування» з закріпленням за органами місцевого самоврядування права самостійно визначати заробітну плату своїх працівників відповідно до потреби та можливостей місцевого бюджету з дотриманням принципів, встановлених законом
|
6. |
Відсутність умов для регулярного осучаснення кваліфікації службовців органів місцевого самоврядування |
Визначення та закріплення в Бюджетному кодексі сталого відсотка видатків місцевих бюджетів, що має спрямовуватися на осучаснення кваліфікації службовців
|
Утворення власної навчальної бази Асоціації міст України для службовців рад – членів Асоціації як суб’єкта ринку відповідних послуг
|
||
7. |
Відсутність належних умов для формування в громадах підготовлених резервів майбутніх депутатів, старост та лідерів ОСН |
Організація Шкіл лідерства з відповідними цілями для громадських активістів та інших зацікавлених жителів громад
|
8. |
Корпус депутатів рад територіальних громад, націлений на задоволення інтересів політисних партій, а вже потім виборців |
Впровадження виборів депутатів рад усіх територіальних громад за мажоритарною системою виборів у одномандатних округах
|
9. |
Невідповідність діяльності багатьох органів місцевого самоврядування принципам доброго врядування, сформульованим Радою Європи в 2007 році |
Впровадження таких принципів, як чесність місцевих виборів, дієвість та ефективність роботи, верховенство права, етична поведінка службовців як при розробці нових нормативно-правових актів, у тому числі місцевих статутів, так і при внесенні змін до чинних актів
|
10. |
Невідповідність якості виконання значною частиною органів місцевого самоврядування своїх повноважень європейським стандартам |
Впровадження в практику діяльності органів місцевого самоврядування систем управління якістю на основі сучасних європейських стандартів серії ISO
|
11. |
Відставання діяльності більшості органів місцевого самоврядування від можливостей, що забезпечуються сучасними системами електронного врядування |
Вивчення та впровадження оптимального європейського досвіду електронного врядування в практику органів місцевого самоврядування
|
12. |
Відсутність державного нагляду за законністю в діяльності органів місцевого самоврядування громад |
Розробка та впровадження оптимальної системи нагляду за відповідністю актів органів місцевого самоврядування Конституції та законам України
|
13. |
Недостатня обізнаність громадян у справах та проблемах місцевого самоврядування громади |
Повсюдне впровадження, відповідно до принципів доброго врядування, широкого інструментарію доступу громадян до рішень та діяльності органів місцевого самоврядування, як то сайти рад, он-лайн трансляції засідань, присутність громадян на засіданнях тощо
|
14. |
Недостатня участь громадян у вирішенні питань місцевого значення |
Закріплення в нормативно-правових актах та повсюдне запровадження, відповідно до принципів доброго врядування, відповідного інструментарію участі громадян, як то місцеві ініціативи, місцеві петиції, громадські ради, органи самоорганізації населення тощо
|
15. |
Відстороненість місцевої молоді від справ територіальних громад та вирішення місцевих проблем |
Впровадження органами місцевого самоврядування положень Європейської хартії щодо участі молоді у суспільному житті на місцевому і регіональному рівні – передусім тих, які передбачають підготовку та залучення молоді до активного життя в громаді – як організація консультаційних центрів для молоді, молодіжних парламентів, форумів, рад з вирішення питань, що стосуються молоді, сприяння виробленню та реалізації молодіжних проектів, волонтерству тощо
|
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ
Комітет Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя
Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства
Національна академія державного управління при Президентові України
КОНТАКТИ
Логінов Олександр Володимирович, юрист Юридичної служби Асоціації міст України
Електронна адреса: o.loginov@auc.org.ua, тел. (44) 486-30-82
Мягкоход Володимир Михайлович, експерт Аналітичного центру Асоціації міст України
Електронна адреса: volodymyr@auc.org.ua, тел.: 044-486-28-41
Скляр Інна Володимирівна, експерт з питань відкритого врядування Аналітичного центру Асоціації міст України
Електронна адреса: i.sklyar@auc.org.ua , тел.: 044-486-28-41
вул. Січових Стрільців, 73, 12 поверх, м. Київ, 04053
- Е-дайджест "Кадри та організація роботи", червень 2016 року
- Е-дайджест "Кадри та організація роботи", липень 2016 року
- Е-дайджест "Кадри та організація роботи", серпень 2016 року
- Е-дайджест "Кадри та організація роботи", вересень 2016 року
- Е-дайджест "Кадри та організація роботи", жовтень 2016 року
- Е-дайджест "Кадри та організація роботи", листопад 2016 року
- Е-дайджест "Кадри та організація роботи", грудень 2016 року
- E-дайджест "Кадри та організація роботи", січень 2017 року
- Е-дайджест "Кадри та організація роботи", лютий 2017 року
- Е-дайджест "Кадри та організація роботи", березень 2017 року