Фінансова спроможність територіальних громад Одещини

Фінансова децентралізація зробила незалежними місцеві бюджети від державного бюджету і створила можливості планування розвитку територій, можливості втілення реальних проектів. Такого висновку не складно дійти, якщо завітати у ті населені пункти, де ще вчора тривала стагнація, а сьогодні закипіла робота: ремонтуються дороги, рекреаційні майданчики, оновлюються будівлі шкіл, дитячих садків, лікарень, відкриваються спортивні і культурні центри. Громади, які створюються як просторова основа нового ефективного місцевого самоврядування, наповнилися якісним змістом.

Кабінет Міністрів нещодавно опублікував рейтинг фінансової спроможності громад. Зрозуміло, що коли створюється об’єднана громада, то вона має таким чином організувати свою життєдіяльність, щоб максимально використовувати всі наявні ресурси (природні, економічні, фінансові) і не просити грошей у держави. Під час формування рейтингу було відібрано 4 основні показники, за якими була зроблена спроба оцінити фінансову спроможність громад. Перший показник — «власні доходи на 1 мешканця» — дає можливість оцінити, як громада розпоряджається ресурсами своєї території: чи всі підприємства справно платять податки, чи всі підприємці мають офіційно оформлених працівників тощо. Другий показник — «рівень дотаційності бюджетів» — показує залежність громади від державного бюджету. Третій показник — «капітальні видатки на 1 мешканця» — вказує на те, скільки грошей громада витрачає саме на розвиток, розбудову інфраструктури громади. І четвертий показник — «питома вага видатків на утримання апарату управління» — дає можливість зрозуміти, скільки коштів громада витрачає на місцевих чиновників за рахунок бюджету. Оцінювалася діяльність 159 громад України, створених у 2015 році.

Зазначимо, що об’єднання громад дозволило збільшити власні доходи бюджетів ОТГ на 1 жителя відповідної території. В середньому показник (у порівнянні з 2015 роком) зріс на 1664 грн (з 770 грн. до 2434 грн.). 

За першим показником рейтингу «власні доходи на 1 мешканця» найбільше коштів отримала Красносільська ОТГ – 3785 грн, потім Біляївська з 3344 грн, Тузлівська – 2527 грн, Новокальчевська – 2512 грн, Великомихайлівська – 2109 грн, Балтська – 2036 грн, Маразліївська – 1807 грн, – Розквітівська – 1361 грн.

За другим показником «рівень дотаційності бюджетів» підсумовано виконання місцевих бюджетів за 2016 рік та найбільше фінансово залежними від державного бюджету є ОТГ: Розквітівська – 16% у доходах громади становить базова дотація та Маразліївська – 15%. Перше місце посіла Біляївська ОТГ із реверсною дотацією та показником мінус 1,4% питомої ваги базової дотації у доходах громадян, за нею Красносільська ОТГ, що має 3,6%, далі – Новокальчевська із 4,1%, Великомихайлівська – 8,9%, Балтська – 9,6% та Тузлівська – 12%.

Третій показник «капітальні видатки на 1 мешканця (без субвенції з держбюджету)» показав, що найбільше на 1 особу витрачають Красносільська ОТГ – 1633 грн та Біляївська ОТГ – 1304 грн. Всі інші ОТГ області мають цей показник менше 1000 грн., а саме Великомихайлівська – 714 грн, Новокальчевська — 424 грн, Балтська — 361 грн, Тузлівська - 335 грн. Наймешне витрачають у Маразліївській ОТГ — 140 грн та Розквітівській ОТГ — 87 грн на особу.

Найбільша штатна чисельність працівників виконкому (службовців) затверджена Балтською ОТГ – 147 осіб, найменша – Тузлівською ОТГ – 18 осіб. Виходячи із розрахунку чисельності населення громад (станом на 01 січня 2016 року) та чисельності службовців, можна зазначити, що найбільше навантаження на 1 службовця з надання послуг населенню в Великомихайлівській ОТГ – 338 осіб, найменше – у Новокальчевській ОТГ – 105 осіб.

Так, за четвертим показником «питома вага видатків на утримання апарату управління»у 2016 році найбільша питома вага видатків на утримання службовців у фінансовому ресурсі ОТГ (без урахування субвенцій) припадає на бюджет Розквітівської ОТГ – 21%. Далі Новокальчевська – 18%, Тузлівська – 15,7%, Красносільська – 15,5%, Біляївська – 13,9%, Балтська – 13,3% Маразліївська – 13,0%. Найменше витрачають на утримання службовців у Великомихайловській ОТГ – лише 12% від всіх видатків бюджету.

Виходячи із фінансових ресурсів, ОТГ за 2016 рік змогли спрямувати кошти на здійснення видатків розвитку (капітальні видатки) у загальній сумі понад 136 млн грн, у тому числі на ремонт доріг, будівництво, благоустрій територій та житлово-комунальне господарство – 98 млн грн, ремонт та реконструкцію закладів соціаль- но-культурної сфери – 33 млн грн. Найбільший обсяг таких коштів спрямовано Балтською ОТГ – 32 млн грн.

У результаті утворення об’єднаних громад зріс обсяг власних доходів місцевих бюджетів більше ніж у 3 рази (на 145 млн грн.) порівняно з 2015 роком (з 64 млн грн до 209 млн грн). Основним джерелом наповнення бюджетів є податок на доходи фізичних осіб – 95 млн грн. Наступним за вагомістю – плата за землю – 54 млн грн.

Всі місцеві бюджети ОТГ області за 2016 рік перевиконали планові показники доходів загального фонду. Найбільший відсоток перевиконання планових показників складає 77% по Новокальчевській ОТГ.

У порівнянні з початком 2016 року, залишки коштів загального фонду місцевих бюджетів ОТГ (без субвенцій) зросли на 41 млн грн, або в 3 рази та станом на 1 січня 2017 року склали 60 млн грн.+

За підсумками всеукраїнського рейтингу із 159 ОТГ в Україні, як пропрацювали в нових умовах весь 2016 рік, дві об'єднані територіальні громади Одеської області увійшли у топ-20 найбільш спороможних ОТГ України. За загальним рейтингом всіх чотирьох показніків Біляївська ОТГ посіла 15 місце у всеукраїнськомуфінансовому моніторингу, а Красносільська ОТГ – 20 місце.

Джерело

Область: 
Одеська область

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)