Підсумки круглого столу «Децентралізація. Погляд місцевої влади»

18 / Лютий, 2020
 
18 лютого в Інституті Горшеніна відбувся круглий стіл на тему: «Децентралізація. Погляд місцевої влади». В обговоренні взяли участь Олександр Слобожан, Виконавчий директор АМУ, Сергій Сухомлин, Житомирський міський голова, Василь Сидор, Славутський міський голова, Анатолій Федорук, Бучанський міський голова, Володимир Коваленко, Новокаховський міський голова, Анатолій Душко, Баранівський міський голова.
 
 

 

 

 

Поспіх у підготовці конституційних змін шкідливий і для реформи децентралізації, і для місцевого самоврядування, - Олександр Слобожан

«Конституційні зміни мають бути фінальною крапкою для завершення реформи децентралізації. І поспіх у підготовці конституційних змін є шкідливим як для самої реформи, так і для місцевого самоврядування. З 2021 року місцеві бюджети будуть, без перебільшення, жахливими. Вони знову перетворяться на "каси", тому що пропаде місцевий акциз, пайова участь, інфраструктурна субвенція і ще ряд джерел наповнення бюджету. І на тлі того, що нам потрібно вкладатися у житлові будинки, які потребують оновлення, у зношені комунальні мережі та інфраструктуру, на цьому тлі ми говоримо про необхідність конституційних змін. Громадян України не раз запитували, чого вони хочуть - якісних послуг або зміни якихось назв. Звісно, людям важливіші послуги. Ми закінчили другий етап бюджетної децентралізації, дали можливість дихати малому і середньому бізнесу, що дуже важливо для благополуччя громад», - підкреслив Олександр Слобожан.

За його словами, під час майбутніх обговорень змін до Конституції важливо чітко зрозуміти, що пропонує центральна влада і яку модель взаємодії пропонує.

«З 25 лютого починається публічне обговорення того, чи потрібні нам взагалі конституційні зміни, що вони нам дають, яку модель ми будемо у них закладати. У кожному регіоні повинні пройти круглі столи та засідання, щоб вийти на те, чи потрібні взагалі ці зміни. Якщо ми просто підганяємо ці зміни під місцеві вибори, які відбудуться 25 жовтня 2020 року, то це неправильно, адже Конституція - це дуже тонкий інструмент і до нього потрібно підходити дуже обережно», - зазначив Олександр Слобожан.

 

 

 

Перш ніж вносити зміни до Конституції, слід прийняти Муніципальний кодекс, - Сергій Сухомлин

Житомирський міський голова Сергій Сухомлин вважає, що перед внесенням змін до Конституції слід затвердити Муніципальний кодекс.
«Децентралізація несе низку проблем. У першу чергу - відсутність відповідальності центральних органів влади за ті рішення, які вони продукують або приймають. Простий приклад: якщо освітня субвенція недостатня і неправильно порахована, то закривати недостачу має місто. Минулого року ми за рахунок міста закрили близько 50 млн грн зарплати вчителям за освітньою субвенцією. Якщо я як мер не виплатив зарплату, на мене чекає кримінальна відповідальність. Якщо міністерство неправильно порахувало і не надало кошти, ніякої відповідальності немає і ніхто ці гроші не поверне. Тому, якщо ми говоримо про зміни до Конституції, то перед цим слід було б опрацювати і прийняти Муніципальний кодекс, в якому б чітко встановлювалася відповідальність, права й обов'язки центральних органів влади та місцевого самоврядування. Чесні паритетні умови, згідно з якими, якщо парламент встановлює пільги, то повинен дати фінансовий компенсатор для цих пільг. Якщо місто приймає політичне рішення, яке виходить за межі його повноважень, він теж повинен нести за це відповідальність», - сказав Сергій Сухомлин.
За словами мера Житомира, позитивним аспектом децентралізації є зростання місцевих бюджетів і можливість конкурувати за людей.
«Уряд весь час говорить про зростання місцевих бюджетів, і це правда. Але варто подивитися на витрати за державними повноваженнями, які місцеві бюджети щороку збільшують. Якщо взяти Житомир, то в 2015 році ми витрачали за цими статтями 54 млн грн, а в 2019-му ця сума становила приблизно 519 млн грн.Так, за ці роки нам завдяки бюджетній децентралізації вдалося зробити в місті багато. Децентралізація в першу чергу дає можливості і, що також дуже важливо, включає конкуренцію між містами. Конкуренція йде за людей, сьогодні це головний ресурс. І децентралізація дозволяє створювати умови, за яких люди не виїжджатимуть з твого міста або будуть приїжджати в нього. За нашими прогнозами, якщо Верховна Рада прийме закон про продаж землі, частина сільського населення виїде в міста, що теж прискорить процес урбанізації», - сказав Сергій Сухомлин.
 

 

 

 

Влада намагається залізти у кишені громад, продовжуючи відкритий шантаж і грабіж, - Василь Сидор

«Процес децентралізації у її нинішньому вигляді було ініційовано у 2015 році з політичними цілями - для зручнішого проходження виборчих кампаній тодішніми представниками влади. Цей процес ніяк не стимулює розвиток двох головних, стратегічних напрямків - утримання виробничих потужностей і створення нових виробничих потужностей, і демографічної ситуації, яка прямо впливає на процес розвитку відповідних територій», - сказав міський голова.
Також він зазначив наступне: «Сьогодні в Славуті ми віддаємо понад 60% дохідної частини бюджету на делеговані центральною владою повноваження і залишаємося в результаті з мінімальними коштами. Але це неправильно: це не державницький підхід, це спекулятивний підхід. І, на жаль, 2019 рік не змінив ситуацію, незважаючи на надії на нову владу, яка мала оцінити ситуацію. Вони зберегли базу, сформовану Гройсманом, і тепер намагаються ще більше навантажувати місцеві бюджети - досить згадати виключення пайової участі для забудовників і зміни у застосуванні акцизного податку. Влада намагається залізти у кишені громад, тому що місцеві бюджети сьогодні - це кошти, які платять люди, що живуть на цих територіях. Триває відкритий шантаж і грабіж».
 

 

 

 

Центральна влада щороку намагається перебрати на себе дохідну частину місцевих бюджетів, - Анатолій Федорук

На думку міського голови Бучі Анатолія Федорука, реформу децентралізації, розпочату в 2015 році, проводили в поспіху і з помилками, в результаті чого центральна влада сьогодні має можливість зловживати повноваженнями.
«Реформа не охоплює всі органи місцевого самоврядування, і це наслідок того поспіху, який був 5 років тому, коли реформа починалася. І ті зміни, які пропонують сьогодні, знову супроводжуються поспіхом і не враховують деяких моментів. Не всі області мають перспективні плани, за якими міста обласного значення можуть приєднувати до себе адміністративні одиниці - на жаль, це стосується і Київської області. До того ж, ми не розуміємо, яка модель буде в результаті нинішньої реформи, оскільки в уже затверджені перспективні плани кулуарно вносять зміни. Центральна влада кожного фінансового року намагається перебрати на себе дохідну частину бюджету з органів місцевого самоврядування. Йдеться про пайові частини, податок на нерухомість, є загроза навіть для ПДФО, який планують розділити між місцевим, обласним і державним рівнем. Поспіх, з яким зараз відбуваються процеси вдосконалення законодавства і тим паче зміни до Конституції, може фактично створити дискомфорт, який ми будемо "героїчно" долати», - сказав Анатолій Федорук.
 
 
 
 
Місцевим громадам необхідні чіткі правила взаємовідносин з центральною владою, - Володимир Коваленко
«Децентралізація - чітке визначення правил між центральною і місцевою владою. Чого за два десятиліття моєї роботи ще не було. Сьогодні всім потрібно зрозуміти - тільки коли будуть чисті, чесні та відпрацьовані правила взаємовідносин, які дозволять планувати, закладати кошти, робити проєкти, розраховувати на свої можливості, на фонд регіонального розвитку, можна буде говорити про те, що процес децентралізації завершено і реформа працює», - зазначив Новокаховський міський голова.
 
 
 
 
 
Перш за все необхідно виробити зрозумілі критерії розподілу бюджетних коштів, - Анатолій Душко
«Розривається серце від відсутності в країні головного - критеріїв розподілу бюджетних коштів. Четвертий рік у лапках "успішна" Баранівська громада не побачила жодної копійки грошей з бюджету регіонального розвитку, жодного кілометра доріг, відремонтованого з державного дорожнього фонду. Децентралізація важлива, але з нею трохи загралися наші "архітектори". Радше за все, не всі вони вміють грати в шахи. Потрібно було робити це ще швидше, адже існування районних адміністрацій і райрад на території громад, які охопили великі території, - це все одно, що дві господині на одній кухні, або, не дай Боже, в спальні», - зазначив Баранівський міський голова.
 
Публікацію підготовлено за матеріалами інтернет-порталу LB.ua.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)