20 / Листопад, 2018
Міністерство соціальної політики України надало коментар до проблемних питань від органів місцевого самоврядування та пропозицій щодо їх вирішення у сфері соціального захисту. Зазначений перелік проблемних питань Асоціація міст України надіслала Прем’єр-міністру України для обговорення на Дні Діалогу в Тернополі.
 
Суть проблеми, порушеної органами
місцевого самоврядування
Пропозиції органів місцевого самоврядування щодо її вирішення
Позиція Мінсоцполітики щодо порушеної проблеми, стан та шляхи врегулювання, підготовка відповідних актів, спрямованих на її вирішення
Органи місцевого самоврядування при виконанні завдань щодо вирішення питань соціального захисту населення, зокрема виконання делегованих повноважень (повернення до державного бюджету окремих соціальних виплат, стягнення до державного бюджету штрафів за порушення законодавства про працю), сплачують за рахунок коштів місцевих бюджетів судовий збір та авансовий внесок
Звільнення органів місцевого самоврядування, зокрема тих, на які покладено завдання щодо вирішення питань соціального захисту населення, від сплати судового збору відповідно до Закону України „Про судовий збір” та авансового внеску відповідно до Закону України „Про виконавче провадження”
Пропозиція підтримується.
Міністерству юстиції направлено лист від 15.08.2018 № 15938/0/2-18/13 стосовно розгляду можливості внесення змін до Закону України „Про судовий збір” у частині звільнення від сплати судового збору за подання процесуальних документів до суду органами соціального захисту населення, Пенсійним фондом України та його органами, органами Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, Фондом соціального захисту інвалідів і його відділенням, Фондом соціального страхування України та робочими органами виконавчої дирекції Фонду.
Крім цього, у Мінсоцполітики розроблено проект Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо справедливого механізму нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” (далі – Проект акта), яким передбачається в тому числі звільнення Фонду соціального страхування України від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях.
Зокрема, Проектом акта пропонується: частину першу статті 5 Закону України „Про судовий збір” доповнити пунктами 18 – 20 такого змісту:
„18) Пенсійний фонд України та його територіальні органи, органи Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та Фонду соціального страхування України щодо вирішення питань загальнообов’язкового державного соціального та пенсійного страхування;
19) органи виконавчої влади Автономної Республіки Крим, структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчі органи міських рад, на які покладено завдання щодо вирішення питань соціального захисту населення;
20) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, структурні підрозділи виконавчих органів міських рад міст обласного значення та об'єднаних територіальних громад, на які покладені функції із здійснення контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, щодо вирішення питань праці та зайнятості населення;”.
На даний час Проект акта готується для подання на погодження заінтересованим органам.
Норма статті 142 Конституції України не забезпечується: у Державному бюджеті України не передбачення коштів на витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, зокрема надання пільг з послуг зв'язку, компенсація втрати частини доходів у зв'язку з відміною податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів та відповідним збільшенням ставок акцизного податку з пального, компенсація за пільговий проїзд окремих категорій громадян
1. Забезпечити у Державному бюджеті кошти на фінансування гарантованих державою пільг.
 2. Внести зміни до діючого законодавства щодо погашення боргів за надані гарантовані державою пільги, починаючи з 2015 року за рахунок коштів Державного бюджету.
3. Внести зміни до Постанови Кабінету Міністрів України „Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування у міських, приміських та міжміських маршрутах” № 197 та впровадити механізм надання пільг з оплати проїзду у грошовій формі на всій території України за рахунок коштів державного бюджету
Пропозиція стосовно впровадження механізму надання пільг з оплати проїзду у грошовій формі на території України за рахунок коштів державного бюджету не підтримується.
У Державному бюджеті України на 2016‑й, 2017-й та 2018 роки субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг із послуг зв’язку, інших передбачених законодавством пільг та на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян не передбачені.
Відповідно до прийнятого Верховною Радою України Закону України від 20.12.2016 № 1789-VIII „Про внесення змін до Бюджетного кодексу України” видатки на надання окремих видів пільг, у тому числі пільг із проїзду та зв’язку, виключено із статей 89 і 102 Бюджетного кодексу України та включено до переліку видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, визначених статтею 91 Бюджетного кодексу України.
Зважаючи на реформу міжбюджетних відносин, реалізацію якої розпочато у 2015 році, розширилися можливості для розвитку місцевих бюджетів на засадах повної бюджетної самостійності, що передбачає також підвищення ролі та відповідальності місцевих органів влади за ефективне управління ресурсами місцевих бюджетів.
Урядом прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 № 197 „Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах”, якою затверджено Порядок надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах.
Компенсація за пільговий проїзд надається у разі прийняття такого рішення органами місцевого самоврядування.
У разі неприйняття органом місцевого самоврядування рішення про надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах відповідні пільги продовжують надаватись у безготівковій формі. 
Монетизація пільги з оплати проїзду всіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах має усунути несправедливість нерівномірного доступу до вказаної пільги та надати пільговим категоріям громадян можливість витратити кошти на свій розсуд.
Впровадження виконавчими органами місцевого самоврядування адресної грошової допомоги як механізму надання пільг, який забезпечить дотримання конституційних прав пільгових категорій громадян, дасть змогу уникнути конфліктних ситуацій між пасажирами, які мають право пільгового проїзду, та перевізниками, створити сприятливі та прозорі умови розвитку транспортних підприємств.
Відсутність доступу до „соціальних” баз даних (ЄДАРП, АСОПД, „Діти” тощо) в виконавчих органах рад об’єднаних територіальних громад, що негативно впливає на формування соціальної політики в громаді
Надати ОТГ доступ до відповідних баз даних
Пропозиція не підтримується.
Призначення субсидій та визначення права на пільги здійснюється органами соціального захисту населення, які з дотриманням вимог Законів України „Про інформацію” і „Про захист персональних даних” мають право надавати інформацію, яка міститься в Єдиному державному автоматизованому реєстр осіб, які мають право на пільги (постанова Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 № 117), підприємствам та організаціям, що надають послуги, на запити та в межах їх компетенції, а також органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування з метою надання пільг, передбачених законодавчими актами, пільговикам.
 
Надання доступу на місцевому рівні до Єдиної інформаційно-аналітичної системи „Діти”  відбувається у разі створення служби у справах дітей об’єднаної територіальної громади.
Питання врегульовано:
- наказ Мінсоцполітики від 28.12.2015  № 1256 „Про ведення банку даних про дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, і сім’ї потенційних усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів”, зареєстровано в Мін’юсті 12.03.2016 за № 380/28510, (із змінами, внесеними згідно з наказом Мінсоцполітики від 28.03.2018 № 432),
- наказ Мінсоцполітики від 14.06.2018 № 890 „Про деякі питання діяльності об’єднаної територіальної громади щодо соціальної підтримки населення та захисту  прав дітей” (методичні рекомендації).
Недостатність коштів на соціальну підтримку постраждалих учасників Чорнобильської катастрофи, що підвищує соціальну напругу в регіонах
1. Погашення заборгованості компенсації вартості проїзду за КТКВК 090209 «Інші пільги громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, дружинам (чоловікам) та опікунам (на час опікунства) дітей померлих громадян, смерть яких пов’язана з Чорнобильською катастрофою».
2. Збільшення фінансування по коду 08313050 «Пільгове медичне обслуговування осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (відшкодування вартості виданих безкоштовно медикаментів та відшкодування вартості безкоштовного зубопротезування).
3. Збільшення фінансування бюджетної програми КПЕВ 2501200 «Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» за напрямом «Оплата санаторно-курортного лікування громадян, віднесених до категорії 1, та дітей з інвалідністю, інвалідність яких пов’язана з Чорнобильською катастрофою
Пропозиція підтримується.
 
Питання пільгового перевезення окремих категорій громадян та фінансування пільгового забезпечення постраждалих осіб у разі амбулаторного лікування лікарськими засобами за рецептами лікарів, відповідно до статей 90, 91 Бюджетного кодексу України проводиться через видатки, що здійснюються з обласних та місцевих бюджетів.
Визначення обсягів цих видатків здійснюються відповідними місцевими органами влади при формуванні та затвердженні місцевих бюджетів. Тобто, забезпечення ліками постраждалих громадян за рецептами лікарів віднесено до компетенції органів виконавчої влади за місцем проживання таких громадян.
Також Законом України „Про Державний бюджет України на 2018 рік” передбачено у складі видатків бюджетної програми за КПКВК 2311410 „Медична субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам” обсяг цільових коштів для придбання лікарських засобів, виробів медичного призначення, лабораторних реактивів для стаціонарних спеціалізованих закладів охорони здоров’я, що надають медичну допомогу громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, в тому числі для лікування онкологічних захворювань.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 № 197 „Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту на міських, приміських та міжміських маршрутах”, передбачено, що розмір щомісячної готівкової виплати затверджується обласними, Київською міською держадміністраціями та визначається шляхом множення середньої вартості проїзду у міському комунальному транспорті в області (м. Києві) на 30 поїздок.
У разі неприйняття органом місцевого самоврядування рішення про надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах відповідні пільги продовжують надаватись у безготівковій формі.
Щодо фінансування видатків за бюджетною програмою КПКВК 2501200 „Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” для збільшення видатків на санаторно-курортне лікування постраждалих громадян категорії 1, то Мінсоцполітики зверталося до Міністерства фінансів стосовно виділення додаткового обсягу видатків за цією бюджетною програмою, зокрема, для оздоровлення постраждалих громадян у розмірі 112 774,5 тис. гривень.
 
Всупереч Бюджетному Кодексу України фінансування доставки повідомлень про призначення, відмови від призначення субсидії здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів. Мінсоцполітики не виконує норми постанови від 26.04.2016 № 319 щодо забезпечення спільно з Укрпоштою доставки громадянам повідомлень про призначення субсидії за рахунок субвенції з державного бюджету
Забезпечити доставку повідомлень про призначення субсидії за рахунок субвенції з державного бюджету
Пропозиція не підтримується (врегульовано чинним законодавством).
Відповідно до статті 102 Бюджетного кодексу України за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), управління багатоквартирним будинком, вивезення побутового сміття та рідких нечистот здійснюються видатки на доставку громадянам повідомлень про призначення субсидії.
 
Відсутність єдиної бази отримувачів допомоги по Україні та відсутність оперативного обміну інформацією (щодо отриманих доходів) з державною фіскальною службою та центром зайнятості (щодо обліку безробітних) ускладнює роботу органів соціального захисту
Створити єдину базу отримувачів допомоги по Україні та організувати спрощений оперативний обмін інформацією з ДФС та Центром зайнятості
Пропозиція підтримується (питання опрацьовується).
Щодо обміну інформацією між ДФС та органами соціального захисту населення. Наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства фінансів України від 04.11.2016 № 1287/926 затверджено Порядок надання Державною фіскальною службою України інформації з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про доходи (відсутність доходів), отримані фізичними особами, які звернулись за призначенням державної допомоги та затверджено протокол про порядок взаємодії інформаційних систем, структуру та формат відомостей між ДФС та органами соціального захисту населення.
Щодо обміну інформацією між центрами зайнятості та органами соціального захисту населення. Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250, передбачено інформування центрами зайнятості органів соціального захисту населення стосовно дотримання такими безробітними законодавства про зайнятість та припинення реєстрації як безробітної особи, яка включена до складу малозабезпеченої сім'ї, до 10 числа місяця, що настає за звітним.
Крім того, на сьогодні в рамках проекту „Модернізація системи соціальної підтримки населення України” триває робота щодо розробки інформаційно-аналітичної системи: „Інформаційно-аналітична система управління соціальною підтримкою населення України (E‑SOCIAL)”, що включатиме централізовані взаємопов’язані між собою бази даних (реєстри) усіх категорій отримувачів соціальної допомоги від держави та реєстри надавачів соціальної допомоги.
 
Щорічна допомога на оздоровлення постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи призначається місцевими органами соціального захисту на основі заяви особи кожного року, справи передаються до обласного центру з нарахування та здійснення соціальних виплат, що зумовлює значні незручності для постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи та додаткове навантаження на працівників соцзахисту, хоча сума допомоги визначається постановою Кабінету Міністрів України і не змінюється з 2005 року
 
Внести зміни до законодавчих актів, щоб щорічна допомога на оздоровлення призначалась автоматично кожного року, як і щомісячні виплати на харчування
Пропозиція не підтримується (врегульовано чинним законодавством).
Призначення громадянам компенсацій та допомоги здійснюється за єдиною заявою (постанови Кабінету Міністрів України  від 20.09.2005 № 936, від 17.08.2002 № 1146, Інструкція щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженою наказом Мінсоцполітики України від 19.09.2006 № 345 (зі змінами).
З початку 2018 року органи соціального захисту населення не мають доступу до інформаційної системи Пенсійного фонду України, що ускладнює роботу з надання адміністративних послуг, видачу посвідчень «ветеран праці», надання матеріальної допомоги тощо. Відсутність обміну також ускладнює роботу із забезпечення виконання вимог пункту 10 Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї, затвердженого постановою 389 та не дозволяє у встановлені терміни провести електронне звіряння з організаціями-надавачами послуг. Без даних пенсійного фонду неможливо визначити право на користування пільгами, а отримання інформації стосовно доходів громадян пільгових категорій на підставі довідок від Пенсійного фонду за особистим зверненням пенсіонерів створить соціальну напругу серед самих незахищених верств населення
1. Надати місцевим органам соцзахисту доступ до відповідної інформаційної системи.
2. Удосконалити програмне забезпечення «Житлові субсидії» в частині обміну інформацією з ПФУ щодо сплати ЄСВ, розмірів пенсій.
3. Синхронізувати інформаційні системи ПФУ та електронні бази даних місцевих органів соцзахисту, необхідних для призначення громадянам пільг у програмному комплексі ЄДАРП (постанова КМУ від 29.01.2003 № 117), а також для здійснення виплат одноразової матеріальної (постанова КМУ від 12.04.2017 № 256), та державної соціальної допомоги на дітей (постанова КМУ від 31.01.2007 № 81)
Пропозиція підтримується.
Відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848, для призначення житлових субсидій Пенсійним фондом України подається інформація про доходи осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення. Наказом Міністерства соціальної політики України від 20.02.2017 № 252 затверджено Порядок надання в електронній формі інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування органам праці та соціального захисту населення.
Таким чином, програмне забезпечення «Житлові субсидії» в частині обміну інформацією з Пенсійним фондом постійно вдосконалюється шляхом внесення змін до Протоколу обміну інформацією з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування органам праці та соціального захисту населення відповідно до наказу Мінсоцполітики від 20.02.2017 № 252.
Несвоєчасне відшкодування державним бюджетом надавачам житлово-комунальних послуг коштів за надані споживачам пільги та субсидії
1. При підготовці проекту Закону «Про Державний бюджет на 2019 рік» передбачити кошти в розмірі, достатньому для своєчасного та повного розрахунку з надавачами послуг.
2. Передбачити, що постачальники енергоресурсів не нараховують надавачам послуг штрафні санкції на суму заборгованості державного бюджету за надані пільги та субсидії
Пропозиція підтримується.
Відшкодування витрат підприємствам-надавачам послуг за надані знижки населенню в оплаті житлово-комунальних послуг здійснюється за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот, головним розпорядником якої на центральному рівні є Міністерство фінансів України, а на місцевому рівні – управління праці та соціального захисту населення.
Бюджетні зобов’язання щодо виплати пільг і субсидій обліковуються органами Державної казначейської служби України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.
Відповідно до Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256, управління праці та соціального захисту населення, як головні розпорядники коштів місцевих бюджетів соціального спрямування, протягом двох операційних днів після надходження коштів на їх рахунки здійснюють розрахунки з постачальниками відповідних послуг за надані пільги.
Враховуючи вищевикладене, відшкодування витрат за надані пільги і субсидії здійснюється по мірі надходження відповідної субвенції з державного бюджету. Заборгованість бюджету не є заборгованістю споживача.
 
Відсутній чіткий розподіл повноважень між РДА та ОТГ, зокрема в питаннях, пов'язаних із діяльністю служби у справах дітей
Розмежувати повноваження служб у справах дітей РДА та виконавчих органів рад ОТГ
Пропозиція не підтримується (врегульовано  чинним законодавством).
Постановою Уряду № 877 від 15.11.2017 внесені зміни у   Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов’язаної із захистом прав дитини, якими унормовано питання діяльності служби у справах дітей об’єднаної територіальна громади. 
Методичні рекомендації з питань соціального захисту дітей в умовах децентралізації надіслано листом Мінсоцполітики від 28.12.2017 № 25729/0/2-17.
 
Відсутність доступу до Державного реєстру актів цивільного стану громадян не дає можливості перевірити склад домогосподарства для призначення субсидії
Надати доступ місцевим органам соцзахисту до Державного реєстру актів цивільного стану громадян
Пропозиція підтримується.
Відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848, для призначення житлових субсидій органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами подаються відомості про склад зареєстрованих у житлових приміщеннях (будинках) осіб на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення.
Питання щодо обміну інформацією з Державним реєстром актів цивільного стану громадян опрацьовується. Зокрема необхідно провести узгодження з Міністерством юстиції переліку інформації та формат обміну даними.
Відсутня можливість використання програмного комплексу ЄДАРП для обліку пільговиків, які отримують пільги за рахунок коштів місцевих бюджетів та додаткові гарантій, які приймаються на місцевому рівні
Передбачити можливість використання програмного комплексу ЄДАРП для обліку пільговиків, які використовують право на пільги за рахунок коштів міського бюджету (проїзд, послуги зв'язку) та контролю за цільовим використанням коштів міського бюджету, для тих програм, які приймаються на місцевому рівні
Пропозиція підтримується.
Мінсоцполітики доручило Державному підприємству „Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України” доопрацювати програмне забезпечення Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, у частині поновлення проведення звірки інформації, що міститься в Реєстрі, з інформацією, яка надходить від підприємств, що надають пільги за рахунок коштів місцевих бюджетів.
ДП „ІОЦ” працює над реалізацією відповідної норми.
 
Передача повноважень з 2019 року щодо фінансування патронатних вихователів (виконання делегованих повноважень) з місцевих бюджетів за відсутності джерел покриття таких видатків. Це призведе до їх скорочення кількості патронатних вихователів.
Передбачити постійне фінансування патронатних вихователів за рахунок коштів державного бюджету
Пропозиція підтримується.
Станом на 14.09.2018 підготовлено відповідні зміни до Бюджетного кодексу України та Закону України ,,Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення соціального захисту дітей та підтримки сімей з дітьми” щодо продовження фінансування патронатних вихователів за рахунок коштів державного бюджету до 2027 року, на період запровадження стратегії деінституалізації.
Наразі зазначені законопроекти знаходяться на погодженні у Мінфіні та Мінекономрозвитку.
 
Постанови, які гарантують пільговий проїзд пенсіонерам за віком та особам з інвалідністю 3 групи не відповідають законам України.
Визнати такими, що втратили чинність постанови КМУ від 17.05.1993 № 354 та від 16.08.1994 № 555
Питання доцільності скасування зазначених постанов опрацьовується.
Постановами Кабінету Міністрів України від 17.05.1993 № 354 „Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування” і від 16.08.1994 № 555 „Про поширення чинності постанови Кабінету Міністрів України від 17 травня 1993 р. № 354” передбачено право пенсіонерів за віком і осіб з інвалідністю на безоплатний проїзд на міському пасажирському транспорті загального користування (крім метрополітену і таксі) та приміських маршрутах.
Неможливість отримати посвідчення чорнобильців через ОМС (тільки ОДА), що підвищує соціальну напругу в регіоні
Внесення відповідних змін до законодавства
Пропозиція підтримується.
Наразі Мінсоцполітики опрацьовується питання внесення відповідних змін.
Водночас, оскільки видача посвідчень постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи є адміністративною послугою, наразі органи місцевого самоврядування можуть керуватись у своїй діяльності пунктом 6 статті 34 Закону України „Про місцеве самоврядування” згідно з яким, до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері соціального захисту населення належать делеговані повноваження, зокрема, вирішення питань соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
 
Відсутність законних підстав надавати деяким категоріям громадян, у яких є пільга на користування житлом (квартирна плата), пільгу на управління багатоквартирним будинком
Внести зміни до відповідних законодавчих актів та конкретизувати пільгу за житлово-комунальні послуги, на яку мають право деякі категорії громадян
Пропозиція не підтримується (врегульовано чинним законодавством).
Пільги на оплату житлово-комунальних послуг надаються у межах соціальних нормативів, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 № 409 „Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування” (далі – Постанова № 409).
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 № 329 „Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1022” внесено зміни до Постанови № 409, згідно з якими визначено соціальну норму житла для оплати житлової послуги – послуги з управління багатоквартирним будинком.
Таким чином, після внесення відповідних змін з’явилася можливість надавати пільги з оплати послуги з управління багатоквартирним будинком.
Проблеми практичної реалізації Порядку забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення і виплати грошової компенсації вартості за самостійно придбані технічні засоби реабілітації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.2012 № 321 (у редакції постанови від 14.03.2018 № 238), зокрема:
• несвоєчасне інформування місцевих органів соцзахисту про доробки програмного забезпечення Централізованого банку даних з проблем інвалідності (відповідно цього Порядку) та несвоєчасне надання інструкцій щодо практичного застосування цих доробок;
• відсутні офіційні роз’яснення щодо забезпечення осіб з інвалідністю ТЗР, направлення для забезпечення яким були підготовлені та надані до підприємств-виробників у 2016-2017 роках;
• немає можливості заключати двосторонні договори з підприємствами, на які надіслано направлення на забезпечення ТЗР до 2018 року, та які на сьогодні не були забезпечені, оскільки при формування договору «підтягуються» і не виконані заявки за попередні роки (щодо роботи з якими відсутні роз’яснення).
1. Внести зміни до нормативно-правових актів.
2. Надати відповідні роз’яснення органам соцзахисту щодо виконання норм законодавства
Пропозиція підтримується.
Механізм безкоштовного забезпечення осіб технічними та іншими засобами реабілітації визначено Порядком забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення і виплати грошової компенсації вартості за самостійно придбані технічні засоби реабілітації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.2012 № 321 (зі змінами) (далі – Порядок).
На сьогодні з порядком дій щодо забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, інших осіб технічними та іншими засобами реабілітації (далі – ТРЗ) на договірних засадах можна ознайомитися на офіційному сайті Мінсоцполітики у розділі ,,Інвалідність”, підрозділі ,,Забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації, спецавтотранспортом”, де розміщено інформаційні матеріали (методичні рекомендації щодо Порядку, інструкція користувача, щодо роботи з доопрацьованим програмним забезпеченням Централізованого банку даних з проблем інвалідності (далі – ЦБІ) на виконання Порядку тощо) щодо реалізації нового механізму забезпечення ТЗР.
Крім того, Мінсоцполітики листами від 04.05.2018 № 8450/0/2-18, від 08.06.2018 № 10881/0/2-18, від 05.07.2018 № 12771/0/2-18 та від 09.08.2018
№ 15542/0/2-18 надано роз’яснення структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних та Київської міської державної адміністрації щодо організації роботи з реалізації Порядку.
Разом з тим інформуємо, що у зв’язку із впровадженням нової системи забезпечення ТЗР окремих категорій населення Мінсоцполітики продовжує врегульовувати питання, які виникають під час роботи та введення інформації до ЦБІ.
З метою якісної організації забезпечення засобами реабілітації окремих категорій населення Міністерством соціальної політики було проведено навчання та курси підвищення кваліфікації для спеціалістів структурних підрозділів соціального захисту населення обласних та районних державних адміністрацій, а також спеціалістів регіональних відділень Фонду соціального захисту інвалідів щодо роботи у ЦБІ.
Крім того, з метою ефективного використання коштів та забезпечення окремих категорій населення засобами реабілітації Міністерством проводяться робочі перевірки структурних підрозділів соціального захисту населення.
 
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва 04.07.2018 № 826/12123/16 визнані нечинними деякі норми постанови КМУ від 08.06.2016 № 365. Повноваження ОМС щодо здійснення перевірок достовірності наданої особами з числа ВПО інформації втратили чинність. Водночас, у інших пунктах постанови (пп. 9-1, 10) норми щодо перевірок залишені. Більше того, органи Пенсійного фонду України вимагають від структурних підрозділів соцзахисту здійснити перевірку та обстеження матеріально-побутових умов ВПО для відновлення виплати пенсії. Це все призвело до неоднозначного трактування законодавства і можливості здійснення перевірки та обстеження матеріально-побітових умов ВПО
Внести відповідні зміни до нормативно-правових актів
Пропозиція підтримується.
З метою забезпечення виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 04.07.2018 і Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.06.2017 у справі № 826/12123/16 та здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам відповідно до вимог чинного законодавства Мінсоцполітики листом від 19.07.2018 № 13984/0/2-18/22 направило до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних та Київської міської державних адміністрацій відповідні роз’яснення.
Водночас повідомляємо, що Мінсоцполітики розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України „Про забезпечення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам”.
 
Частина друга ст.6-1 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір проживання в Україні» не відповідає наявному стану речей. Цією частиною визначено, що бездомні реєструються та знімаються з реєстрації у відповідних соціальних установах та закладах, «де проживають зазначені особи». Цей пункт суперечить принципам надання соціальних послуг, які визначені Законами України «Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей» та «Про соціальні послуги», в яких визначаються, що бездомним для реєстрації в «Центрі обліку бездомних осіб», не обов’язково проживати в цьому Центрі.
Внести зміни до частини другої ст.6-1 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір проживання в Україні», а саме: «Реєстрація місця проживання чи місця перебування бездомної особи здійснюється за адресою спеціалізованої соціальної установи,..., в якому зазначеній особі надаються соціальні послуги відповідно до законодавства»
Пропозиція підтримується.
Зміни до частини другої ст.6-1 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір проживання в Україні», зокрема, щодо здійснення реєстрації місця проживання чи місця перебування бездомної особи за адресою спеціалізованої соціальної установи, в якій зазначеним особам надаються соціальні послуги відповідно до законодавства, передбачені законопроектом „Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення реєстрації місця проживання чи місця перебування бездомних осіб”, який очікує на повторне друге читання у Верховній Раді України (реєстраційний № 3833 від 25.04.2018).
 
 
Штрафи за порушення законодавства про працю, накладені органами місцевого самоврядування, зараховуються до державного бюджету, що негативно впливає на стимулювання розвитку інституту місцевих інспекторів праці та суперечить філософії розподілу ресурсів.
Зараховувати штрафи за порушення законодавства про працю, накладені органами місцевого самоврядування, до відповідних місцевих бюджетів
Пропозиція підтримується.
Відповідно до пункту 23 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду Державного бюджету України (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 67-1 цього Кодексу) належать кошти від санкцій (штрафи, пеня тощо), що застосовуються відповідно до закону (крім штрафів, визначених пунктами 37-39 частини першої статті 64, пунктами 26 і 27 частини першої статті 66 та пунктами 11, 12, 13 і 13-1 частини першої статті 69 цього Кодексу).
Водночас пунктом 38 частини першої статті 64 та пунктом 12 частини першої статті 69 Кодексу до доходів загального фонду місцевих бюджетів віднесено адміністративні штрафи, що накладаються місцевими органами виконавчої влади та виконавчими органами місцевих рад або утвореними ними в установленому порядку адміністративними комісіями.
На звернення органів місцевого самоврядування Мінфіном було надано роз’яснення (лист від 03.09.2018 № 35140-05-8/23140), відповідно до якого кошти від сплати штрафів (фінансових санкцій) за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, що накладаються місцевими органами виконавчої влади та виконавчими органами місцевих рад, слід перераховувати до місцевого бюджету на код класифікації доходів бюджету 21081100 „Адміністративні штрафи та інші санкції”.
 
Місто Київ у зв’язку з редакційною неточністю частини третьої ст. 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» не має повноважень здійснювати контроль за дотриманням законодавства про працю
Надати місту Києву право здійснювати контроль за дотриманням законодавства про працю
Пропозиція підтримується.
Відповідно до частини другої статті 24 Закону правовий статус місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі, а також в Автономній Республіці Крим визначається Конституцією України та цим Законом з особливостями, передбаченими законами про міста Київ і Севастополь.
Відповідно до частини третьої статті 34 Закону до відання виконавчих органів міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад, крім повноважень, визначених пунктом “б” частини першої цієї статті, належать здійснення на відповідних територіях контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, встановленому законодавством.
Згідно з частиною першою статті 101 Закону України  „Про столицю України – місто-герой Київ” виконавчим органом Київської міської ради є Київська міська державна адміністрація, яка паралельно виконує функції державної виконавчої влади, що є особливістю здійснення виконавчої влади в місті Києві.
Враховуючи наведене, доцільно внести зміни до законодавства для  регламентації правового статусу Київської міської ради та її виконавчого органу у процесі реалізації функції здійснення контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення органами місцевого самоврядування.
Міністерство соціальної політики підтримує ініціативу та у разі надходження відповідного проекту візьме участь у його опрацюванні у встановленому порядку.
Частина фізичних осіб, не зареєстрованих як ФОП, використовують найману працю, але їх не можна перевірити на дотримання законодавства про працю. Це призводить до тінізації зайнятості.
Надати право здійснювати контроль за дотримання законодавства про працю не тільки юридичних осіб і ФОП, які використовують найману працю, але і фізичних осіб, не зареєстрованих як ФОП
Пропозиція підтримується (потребує опрацювання).
Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі – Порядок) затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 295.
Згідно з пунктом 1 Порядку цей Порядок визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю.
Разом з цим відповідно до частини другої статті 265 Кодексу законів про працю України юридичні та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу.
Таким чином, законодавством передбачено можливість здійснення контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення не лише суб’єктами господарювання, а і фізичними особами, які використовують найману працю. Однак, при цьому у законодавстві відсутні підстави для накладення штрафів за порушення законодавства про працю на фізичних осіб, які використовують найману працю.
Забезпечення функціонування ефективного механізму здійснення контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення фізичними особами, які використовують найману працю потребує внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо визначення суб’єктів відповідальності, винних у порушенні законодавства про працю.
Зазначена ініціатива потребує додаткового опрацювання в частині механізмів її реалізації.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)