19 / Січень, 2017

18 січня 2017 року відбулось перше у новому році засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти і науки України під головуванням Першого заступника голови Комітету Олександра Співаковського. Участь у засіданні, крім народних депутатів, взяли участь Перший заступник Міністра освіти і науки України Володимир Ковтунець, представники профільного міністерства, науковці, керівники навчальних закладів. Участь у засіданні взяла аналітик Центру аналізу та розробки законодавства АМУ Людмила Мозгова.

Особливої актуальності набув розгляд питання забезпечення спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із особливими потребами навчальною літературою, якій надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України». Олександр Співаковський критично проаналізував написи на титульних сторінках підручників для таких дітей, зокрема типу «підручник для розумово відсталих дітей». Він зауважив, що не має бути стереотипних оцінок, що призводять до знущань із дітей, викликаних такими написами. «Діагноз не має визначати упереджене ставлення до таких учнів, а завдання Міністерства освіти і науки України - провести відповідну роботу з педагогічними працівниками, щоб вони не знущались із дітей із особливими потребами», – зазначив народний депутат.

«Такий гриф Міністерства освіти і науки України, – відповів на запит Володимир Ковтунець, – був наданий підручнику в квітні 2016 року, а терміни, що вживаються у спеціальній педагогіці були змінені 26 жовтня 2016 року. В цілому Міністерство погоджується із необхідністю уникати стереотипних оцінок, а тому прийнято рішення у підручниках ставити лише коди». Поряд із тим Перший заступник Міністра освіти і науки України зауважив, що в Україні вкрай бракує фахівців, зокрема авторів підручників для дітей із зниженим слухом, затримкою психічного розвитку. Шрифтом Брайля друкує лише 1 видавництво в Україні, що значно ускладнює процес друку.

Комітетом прийнято рішення зобовʼязати відповідні органи управління освітою в регіонах у надрукованих підручниках видалити дискримінаційні написи шляхом заклеювання чи видалення сторінки.

Народні депутати розглянули також такі нормативно-правові документи:

  • Щодо проекту Середньострокового плану пріоритетних дій Уряду на період до 2020 року

Комітет не підтримав цей документ, бо він не містить повного охоплення всіх сфер освіти, зокрема відсутні ВНЗ І-ІІ рівня акредитації. Окрім того, на думку народних депутатів, місце науки у цьому документі є неприйнятним.

  • Проект Закону про освіту осіб з обмеженими можливостями здоров’я (спеціальну освіту) (реєстр. № 3416 від 05.11.2015, н. д. О. Фельдман).

Проектом Закону України пропонується створити особливі умови для здобуття освіти особами з обмеженими можливостями, чим виокремити таких осіб в окрему категорію. Документ містить численні помилки у термінології, значно ускладнює процедуру здобуття освіти осіб з обмеженими можливостями, поділ спеціальних навчальних закладів не корелюється з системою навчальних закладів загальної середньої освіти. Комітет прийняв рішення повернути законопроект на доопрацювання.

  • Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо осіб, які проживають на тимчасово окупованих територіях та лінії зіткнення) (реєстр. № 5089 від 25.10.2016, н. д. М. Найєм).

Проект акта розроблено з метою виконання права на освіту громадян, які проживають на території лінії зіткнення. В умовах отримання освіти прирівняти їх до людей, які проживають на тимчасово окупованій території. Комітет прийняв рішення підтримати законопроект та рекомендувати Верховній Раді України прийняти його в першому читанні та в цілому за умови зміни термінології, зокрема словосполучення «лінія зіткнення».

  • Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо належного забезпечення територіальних громад земельними ресурсами) (реєстр. № 4957 від 20.10.2016, доопр., н. д. Ю.Тимошенко).

Законопроектом пропонується вирішити питання щодо належного забезпечення територіальних громад земельними ресурсами шляхом спрощення в окремих випадках процедури вилучення земельних ділянок особливо цінних земель з постійного користування Національної академії аграрних наук України. Категорично проти виступили представники закладів науки, які зауважили, що ці землі мають використовуватись виключно для досліджень і не мають бути предметом корупційних дій. Комітет погодився з позицією науковців і повернув законопроект на доопрацювання.

 

Інші законопроекти відповідно до порядку денного не розглядались у звʼязку з відсутністю їхніх авторів на засіданні Комітету та підготовкою до другого читання проекту Закону України «Про освіту», що має вирішити значну частину питань функціонування галузі освіти.

Центр аналізу та розробки законодавства АМУ

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)