22 / Вересень, 2017
Сьогодні аналітик Асоціації міст України Миколюк Назар взяв участь у засіданні Міжфракційного депутатського об'єднання «Захист прав дитини - пріоритет держави» за головування народного депутата України Юрій Павленко.
Основною метою заходу було узагальнення практики захисту прав дітей. Також, на засіданні відбулася презентація книги Liudmyla Volynets"Про дітей, яких лелеки приносять державі".
Асоціація міст України завжди підтримує підвищення засисту прав дітей. Вважаємо, що можна виділити деякі наступні «точки», які сприяють або блокують забезпечення найкращих інтересів дитини:
 
1) Зміна до діяльності Комісії з питань захисту прав дітей. Уряд 9 серпня вніс зміни, відповідно до яких орган місцевого самоврядування буде визначати доцільність відправлення дитини в школу інтернат. На сьогодні в інституціях перебуває більше 80% дітей, які мають живих батьків, що є неприпустимо! Кожна дитина має виховуватись в сім’ї! Тепер жодна сім’я завдяки органам місцевого самоврядування не покине своє дитя напризволяще без вагомих на це причин!
 
2) Діяльність фахівців у справах дітей в ОТГ. Відповідно до Закону України «Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей» у кожній громаді повинно бути не менше одного працівника, який займається захистом прав дітей. На одній із засідань робочої групи із Уповноваженим Президента з прав дитини Миколою Кулебою, Асоціація спільно досягли домовленостей щодо виділення коштів з державного бюджету на таких фахівців (за схожістю із 2012 роком, коли кошти виділились на ФСРів). Такий підхід повністю б забезпечив захист дітей у громадах та сприяв децентралізації – навіть однорічне фінансування показало б головам громад які необхідні такі працівники. На жаль, пропозиція не знайшла підтримки у Мінфіну.
 
3) Функціонування патронатних вихователів. На сьогодні патронатні вихователі є тим самим рятівним кругом для дітей, сім'ї яких перебувають у складних життєвих обставинах. Щоб не віддавати дитину у притулок – її передають сім’ї. Але з початку 2019 року фінансування патронатних вихователів перейде на місцеві бюджети. Асоціація ставить під сумнів розвиток системи патронатних вихователів за відсутності державного фінансового забезпечення.
 
4) Деінституціалізація. Вважаємо, що без зміни фінансового механізму ніякого реформування інституційного догляду не буде. Найближчим часом АМУ спільно з Мінсоцполітики та іншими заінтересованими органами підготують зміни, у тому числі до Бюджетного кодексу, прийняття яких запустить деінституціалізацію на повну силу і кожна дитина буде виховуватись в громаді!
 
5) Розподіл повноважень. Мінсоцполітики та Асоціація напрацювали нову редакцію статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», де чітко розділяються повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування із врахуванням децентралізації. Такі зміни насправді сприятимуть тому, що кожна громада відсуватиме відповідальність за своїх дітей.
 
Вважаємо, що Асоціація має стати зв’язком між законодавчою і виконавчою гілками влади, оскільки вся робота здійснюється не у високих кабінетах а на місцях. Лише спільними зусиллями ми зможемо напрацювати такі необхідні зміни до законодавства, які гарантуватимуть забезпечення найкращих інтересів дітей в громадах!

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)