18 / Грудень, 2018
Асоціація міст України розглянула проект постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання житлових субсидій населенню у грошовій формі». Мінсоцполітики розробило проект відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» № 2189, який передбачає, що з 1 січня 2019 року пільги та субсидії на оплату житлово-комунальних послуг повинні виплачуватись споживачам у грошовій формі. 
 
Міністерство передбачає монетизацію не в загальному її розумінні «гроші зразу на руки», а, насамперед, у мотивуванні громадян економити. Домогосподарства будуть отримувати субсидію на спеціальні рахунки, повністю зняти кошти з яких вони зможуть по завершенню опалювального сезону. Крім того, проект постанови передбачає інші суттєві зміни в системі надання житлових субсидій населенню. АМУ вважає, що частина цих змін значно погіршить якість надання послуг населенню та спричинить суттєве додаткове навантаження на місцеві бюджети.
 
Проектом постанови передбачається:
 
1. Щоденне навантаження на працівників органів соцзахисту, а саме щоденна передача Мінсоцполітики реєстрів осіб, яким призначено житлову субсидію
Передбачено, що місцеві органи соцзахисту кожного робочого дня передають Мінсоцполітики реєстри осіб, яким призначено житлову субсидію. АМУ вважає, що така норма є недоцільною, не впливає на якість надання житлових субсидій, та призведе лише до додаткового навантаження на працівників органів соцзахисту, міністерства та банківської установи. До того ж, потреба у щоденній передачі даних відсутня, оскільки за пропонованою системою (орган соцзахисту -> Мінсоцполітики -> АТ «Ощадбанк» -> Мінсоцполітики -> орган соцзахисту -> управителі, об’єднання, виконавці комунальних послуг) управителі, об’єднання та виконавці комунальних послуг отримують списки осіб, яким призначено житлову субсидію щомісячно, а не щоденно.
АМУ пропонує передбачити можливість передачі органами соцзахисту Мінсоцполітики реєстрів осіб, яким призначено житлову субсидію, один раз на місяць а не щоденно.
 
2. Управителі, об’єднання, виконавці комунальних послуг мають щомісячно сплачувати комісійну винагороду Ощадбанку
Передбачено, що управителі, об’єднання, виконавці комунальних послуг щомісячно сплачують комісійну винагороду АТ «Ощадбанк», яка передбачена відповідними договорами з банком. Така норма спричинить додаткові видатки підприємств - надавачів послуг, що в свою чергу призведе до підвищення вартості послуг. Це відобразиться виключно на населенні, що не отримує субсидії. До того ж, виникне необхідність внесення змін до складових тарифів на комунальні послуги, оскільки інших джерел відшкодування таких витрат у підприємств немає. Оскільки складові тарифу законодавчо регламентовані, щоб включити до тарифів плату комісійної винагороди АТ «Ощадбанк», необхідно внести відповідні зміни до постанови Кабінету Міністрів України №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги». Також АМУ вбачає загрозу підвищення комісійної винагороди Ощадбанком, тобто в порушенні статті 29 Господарського кодексу України (зловживання монопольним становищем на ринку).
АМУ пропонує:
  • передбачити сплату комісійної винагороди за рахунок державного бюджету;
  • передбачити фіксований тариф (комісійну винагороду) за надання послуг АТ «Ощадбанк»;
  • у разі збереження чинної редакції Мінсоцполітики внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869.
 
3. Черговість виплати субсидій підприємствам у разі її нестачі: спочатку монополістам (газ, тепло, електрика), потім комунальним підприємствам та іншим
Передбачається, що у випадках, коли загальна сума нарахованих платежів домогосподарству більша за суму субсидії, встановлюється черговість перерахування коштів за послуги (витрати): природний газ, теплова енергія, електрична енергія, гаряча вода, централізоване водопостачання і водовідведення, побутові відходи, управління багатоквартирним будинком, і т.д.
 
АМУ вважає цю норму грубим порушенням частини другої статті 25 Господарського кодексу України: органам державної влади забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб'єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб'єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції. Також це є порушенням частини першої статті 47 Господарського кодексу України: держава гарантує усім підприємцям, незалежно від обраних ними організаційних форм підприємницької діяльності, рівні права та рівні можливості для залучення і використання матеріально-технічних, фінансових, трудових, інформаційних, природних та інших ресурсів.
АМУ пропонує передбачити, що перерахування коштів управителям, об’єднанням, виконавцями комунальних послуг здійснюється пропорційно сумам нарахованих субсидій.
Пропозиції та зауваження АМУ (завантажити)
 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)