30 / Листопад, 2017
На розгляді в Комітеті перебуває проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення обов’язковим харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти)» (№ 7314 від 17.11.2017 р.; н. д. Барна О. С.) (далі – Законопроект).
Законопроектом пропонується внести зміни до частини третьої статті 21 Закону України «Про загальну середню освіту» та статті 5 Закону України «Про охорону дитинства», якими передбачити організацію обов’язкового харчування учнів 1-11(12) класів закладів загальної середньої освіти державної та комунальної форм власності. При цьому дітям пільгових категорій гарантується безкоштовне харчування, яке має здійснюватися за кошти місцевих бюджетів. У той же час автор Законопроекту пропонує законодавчо зобов’язати органи місцевого самоврядування забезпечувати харчування інших учнів шляхом спільного фінансування: частково з місцевого бюджету, а частково за рахунок коштів батьків у розмірі, що не перевищує 70% вартості харчування.
У пояснювальній записці до Законопроекту зазначено, що «реалізація положень законопроекту не потребуватиме додаткових видатків з місцевих бюджетів і здійснюватиметься в межах існуючих видатків місцевих бюджетів». При цьому самим Законопроектом на органи місцевого самоврядування покладається обовʼязок фінансувати харчування додатково до тих категорій дітей, які вже харчуються безкоштовно, ще й дітей з неповних та багатодітних сімей. Також для організації обовʼязкового харчування всіх учнів 1-11(12) класів закладів загальної середньої освіти державної та комунальної форм власності за механізмом співфінансування необхідно буде виділяти з місцевих бюджетів, як мінімум, 30% оплати його вартості. Це, безумовно, призведе до значних додаткових видатків із місцевих бюджетів, на які й без того вже покладено утримання закладів освіти, оплата споживаних ними комунальних послуг, виплата заробітної плати непедагогічним працівникам. Однак відповідно до частини третьої статті 142 Конституції України «витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою». Зважаючи на це, пропонуємо виключити норми щодо обов’язку органів місцевого самоврядування оплачувати харчування дітей із місцевого бюджету та передбачити фінансування цих видатків з Державного бюджету України шляхом включення їх до складу освітньої субвенції.
Окрім цього, Законопроект містить внутрішні неузгодженості. Так, змінами до абзацу другого частини третьої статті 21 Закону України «Про загальну середню освіту» пропонується розширити категорії дітей, які забезпечуються безкоштовним харчуванням, у той же час у наступному абзаці передбачається можливість співфінансування батьками харчування всіх категорій дітей 1-11(12) класів. АМУ запропонувало узгодити зазначені норми.
На підставі зазначеного Асоціація міст України, загалом підтримуючи законодавчі заходи щодо забезпечення раціонального харчування школярів, звернулась до Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти з проханням підтримати проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення обов’язковим харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти)» (реєстр. № 7314 від 17.11.2017 р.; н. д. Барна О. С.) за умови його доопрацювання в частині забезпечення коштів на харчування учнів за рахунок щорічних видатків із Державного бюджету України.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)