14 / Грудень, 2018
На виконання листа Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти від 12.12.2018 року № 04-23/17-1542 щодо ситуації, що складалась із виплатою заробітних плат педагогічними працівникам закладів загальної середньої освіти, Асоціація міст України надіслала свої пропозиції до проекту рішення Комітету.
Асоціація міст України за результатом виконання бюджету ще у І кварталі 2018 року констатувала наявність значного дефіциту освітньої субвенції та прогнозувала виникнення заборгованостей у виплатах заробітних плат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти у 2018 році. Вся зібрана аналітика була надіслана листом від 23.04.2018 року № 5-170 Премʼєр-міністру України В. Б. Гройсману (додається).
Причинами дефіциту освітньої субвенції стало підвищення заробітних плат педагогічним працівникам та недостатність наданого державою місцевим бюджетам ресурсу, а також недосконалість формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2107 року № 1088.
На виконання звернення АМУ 4 червня 2018 року відповідно до протокольного доручення № 21089/0/1-18 від 24.05.2018 року Премʼєр-міністра України В. Гройсмана у Міністерстві освіти і науки України відбулась робоча зустріч представників Асоціації міст України з представниками Міністерства освіти і науки України та Міністерства фінансів України. Участь у цій зустрічі взяло понад 40 представників міських рад. За наслідками зустрічі 7 червня 2018 року в Кабінеті Міністрів України було проведено робочу нараду під головуванням Першого віце-прем’єр-міністра України, Міністра економічного розвитку і торгівлі України С. Кубіва щодо удосконалення порядку та умов надання освітньої та медичної субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам. Прийнято рішення внести зміни до формули розподілу освітньої субвенції, а також попередити у 2018 році ситуацію з виникнення заборгованості із заробітної плати у галузі освіти шляхом перерозподілу коштів обласних бюджетів. Окрім того, було доручено ОДА проаналізувати ситуацію з дефіцитом освітньої субвенції та прийняти рішення щодо попередження заборгованостей у виплатах заробітних плат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти.
Також інформуємо, що наказом Міністерства освіти і науки України № 598 від 06.06.2018 року створено міжвідомчу робочу групу з удосконалення формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами. Поряд із тим станом на 12 грудня 2018 року Кабінет Міністрів України не прийняв жодних напрацьованих робочою групою змін до формули розподілу освітньої субвенції. Однак у листі від 08.11.2018 року № 1/11-12085 Міністерство освіти і науки України (лист додається) зауважило, що у Державному бюджеті України на 2019 рік враховано окремі напрацювання щодо внесення змін до формули.
Протягом цього бюджетного року Уряд пʼять разів здійснював перерозподіл обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.05.2018 року № 316-р; від 05.09.2018 року № 647-р.; від 24 жовтня 2018 року № 868-р. та було прийнято два розпорядження від 12 грудня 2018 року), а також здійснював окремим місцевим бюджетам наближення освітньої субвенції з ІV кварталу на ІІ-ІІІ квартал, щоб забезпечити виплати заробітних плат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти. При цьому зауважуємо, що під час перерозподілу освітньої субвенції лише окремі голови ОДА врахували лист Міністерства фінансів України № 07010-07-21/24561 від 20.09.2018 року, у якому було зазначено, що «збільшення у поточному році видатків для бюджетів міст обласного значення, районних бюджетів та бюджетів обʼєднаних територіальних громад має здійснюватися, в першу чергу, за рахунок зменшення видатків обласного бюджету, а не шляхом зменшення видатків по тим бюджетам, у яких функціонує оптимальна мережа». У той же час Чернігівська ОДА, Закарпатська ОДА, Сумська ОДА у розпорядженні від 24 жовтня 2018 року № 868-р., а Чернігівська ОДА у розпорядженні від 12 грудня 2018 року порушили цю рекомендацію і забрали кошти місцевих бюджетів у громадах, де було оптимізовано мережу, чим викликали соціальне невдоволення та поставили під сумнів справедливість реформи з децентралізації влади.
Перерозподіл коштів освітньої субвенції та їх наближення лише частково вирішило проблему із попередженням затримки з виплат заробітних плат. Окрім того, значним у 2018 році є відсоток дофінансування виплат заробітних плат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти із місцевих бюджетів. Така ситуація спричинила відтягування ресурсів громад від інших важливих проблем та не дозволила вчасно підвищити оплату праці педагогічним та непедагогічним працівникам закладів дошкільної та позашкільної освіти. До Асоціації міст України продовжують надходити листи від міст та ОТГ щодо кредиторської заборгованості місцевих бюджетів та повʼязаних із дефіцитом освітньої субвенції затримок із виплат заробітних плат педагогічним працівникам. Наприклад, на кінець бюджетного року дефіцит коштів для м. Славута Хмельницької області сягає 3387,6 тис. грн, м. Житомира ‒ 27230,1 тис. грн, Баранівської ОТГ Житомирської області ‒ 5600 тис. грн, м. Чортків Тернопільської області ‒ 1300 тис. грн, м. Гола Пристань Херсонської області ‒ 967,4 тис. грн, м. Мелітополя Запорізької області ‒ 7100 тис. грн та ін.
У той же час Уряд відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.12.2018 року «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки України на 2018 рік» зменшується обсяг нерозподілених видатків освітньої субвенції для територій Донецької та Луганської областей на 100 млн. грн з метою збільшення видатків для закладів вищої освіти та забезпечення діяльності Національного центру «Мала академія наук України».
Зважаючи на вище зазначене, просимо Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти врахувати у своєму рішенні такі пропозиції:
  1. Рекомендувати Кабінету Міністрів України у грудні 2018 року внести запропоновані міжвідомчою робочою групою з удосконалення формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 року № 1088 «Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами».
  2. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України: 2.1. Забезпечити контроль за виконанням обласними державними адміністраціями розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2018 року «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки України на 2018 рік» у частині раціонального розподілу коштів на виплати заробітної плати педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти. 2.2. За результатами виконання бюджету у І кварталі 2019 року до 20 квітня 2019 року надати Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти аналіз стану забезпечення заробітними платами педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)