30 / Жовтень, 2020
Асоціація міст України отримує численні звернення від органів місцевого самоврядування щодо проблемного питання, яке виникне при заключенні з Національною службою здоров’я України договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з медичними закладами на 2021 рік, через відсутність підтверджень доступності будівель та приміщень.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України №410 встановлено, що до 31 грудня 2020 р. заклад охорони здоров’я не подає сканованої копії документа, що підтверджує доступність будівлі та приміщення для осіб з інвалідністю відповідно до будівельних норм і правил, виданого фахівцем з питань технічного обстеження будівель та споруд. Тому з 1 січня 2021 року для того, щоб підписати договір з НСЗУ, медичний заклад має подати скановану копію документа, що підтверджує доступність медичних закладів для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до будівельних норм і правил, виданого фахівцем з питань технічного обстеження будівель та споруд, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат. Більшість будівель закладів охорони здоров’я побудовані у минулому столітті, і тому зовсім не відповідають зазначеним будівельним нормам щодо інклюзивності. Наразі у закладів охорони здоров’я виникла проблема з проведенням технічного обстеження та отримання такого сертифікату.
Витрати на проведення обстеження та отримання сертифікату відповідності складають у середньому за один об’єкт Центру первинної медико-санітарної допомоги від 2,5 до 15 тис грн. Оскільки таких об’єктів у Центру декілька, то загалом по ЦПМСД таке обстеження може складати більше 100‑150 тис грн. Також значних коштів потребують обстеження та реконструкція будівель, в яких знаходяться стаціонарні відділення, що не мають ні підйомників, ні ліфтів, ні туалетів для осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення. Слід звернути увагу, що переважна більшість медичних закладів підпадає під реконструкцію або капітальний ремонт, і потребує виготовлення проектно-кошторисної документації. А не це також необхідні додаткові кошти на виготовлення проектно-кошторисної документації.
Слід зазначити, що в результаті проведення реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади відбуваються зміни адміністративно-територіального устрою, які призведуть до реструктуризації мережі медичних закладів, передачі майна між органами місцевого самоврядування тощо. Зокрема, відбуватиметься передача з районного рівня медичних закладів, що надають первинну та вторинну медичну допомогу, на рівень сільських, селищних, міських територіальних громад. На цьому етапі є важливим збереження безперервності надання медичних послуг населенню, укладених декларацій між пацієнтами та лікарями і фінансування закладів охорони здоров’я. Тобто після місцевих виборів 25 жовтня 2020 року розпочався процес передачі будівель медичних закладів між органами місцевого самоврядування. Лише після цього нові власники зможуть визначити відповідність таких будівель вимогам доступності. Проте профінансувати з місцевих бюджетів проведення технічних обстежень будівель, виготовлення проектно-кошторисної документації, проведення реконструкції або капітальний ремонт будівель неможливо. Адже епідемія COVID-19, недостатній рівень фінансування Програми медичних гарантій, занижені тарифи на медичні послуги на сьогодні повністю виснажили місцеві бюджети. На заходи запобігання гострій коронавірусній хворобі з місцевих бюджетів вже витрачено більше 3,4 млрд грн, з них 1,3 млрд грн (з державного бюджету – 682 млн грн) – на придбання медичного обладнання, 1,3 млрд грн (з державного бюджету - 473 млн грн) – на придбання медикаментів, медичних виробів та витратних матеріалів тощо. 
Асоціація міст України запропонувала НСЗУ на перехідний період при укладанні договорів про медичне обслуговування населення застосувати норму п.4.1 ДБН В.2.2-40:2018, а саме: у разі, якщо в існуючих житлових та громадських будівлях і спорудах неможливо у повному обсязі забезпечити вимоги доступності, зручності, інформативності і безпеки для потреб осіб з інвалідністю, з урахуванням думки громадських об'єднань осіб з інвалідністю здійснюється їх розумне пристосування. Також запропоновано внести зміни до п. 2 постанови Кабміну №410, а саме цифру «2020» замінити на «2022». Разом з цим Асоціація пропонує міністерству розробити державну програму та профінансувати з держбюджету приведення будівель медичних закладів до вимог доступності. Це відповідатиме ст. 142 Конституції України, згідно якої витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою. У разі, якщо не буде перенесено термін подачі сканованої копії документа, що підтверджує доступність будівлі та приміщення, більшість медичних закладів не зможуть підписати договір з НСЗУ на 2021 рік.
АМУ сподівається на розуміння проблем громад та вважає, що спільними зусиллями органи місцевого самоврядування та Уряд зможуть забезпечити право кожного громадянина на безоплатне отримання медичної допомоги у державних та комунальних закладах охорони здоров'я.
Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)